Selvkjørende brøytebiler kan være en effektiv måte å rydde flystriper på.
Selvkjørende brøytebiler kan være en effektiv måte å rydde flystriper på.

Viste førerløste brøytebiler på Fagernes

FAGERNES (MTlogistikk.no): To snøryddemaskiner fra norske Øveraasen fulgte den forhåndsplanlagte ruten til punkt og prikke på Fagernes Lufthavn.

Publisert

Det Avinor-initierte prosjektet har pågått i noen år nå, og ble for første gang vist for presse og inviterte på Fagernes lufthavn mandag 19. mars. Øveraasen og Semcom har gått sammen for å lage et system for å rydde flyplasser førerløst. Sammen har de etablert selskapet Yeti Snow Technology AS som står bak løsningen AASR (Airport Autonomous Snow Removal).

Lastebilene er Mercedes-Benz Arocs og har en Øveraasen plog foran, samt stålbørste og blåseanlegg montert bak. Øveraasen er et over hundre år gammelt norsk selskap med hovedkontor på Gjøvik, som er verdensledende innen snøryddeutstyr, spesielt for flyplasser

Førerløs presisjon

Det er selve kontrollsystemet som er hjernen og den mest utfordrende delen i utviklingen. Hvordan få systemet til å operere på cm-nivå og fullstendig førerløst. På visningen på Fagernes, der partene har testet store deler av vinteren under meget gode forhold, satt det fører i bilene for å ivareta sikkerheten, men de foretok seg ikke noe underveis på brøyterundene.

Lastebilene har fått ombygget et autonomt system med aktuatorer som tar over rattingen. Underveis på den etterhvert blankpolerte (samme sløyfe ble fulgt flere ganger) flystripa, så MTlogistikk.no at rattet jobbet tidvis intenst for å holde kjøretøyet på cm-marginer i svingene.

Onsdag skal maskinene vises for 88 potensielle flyplasskunder.
Onsdag skal maskinene vises for 88 potensielle flyplasskunder.

Første versjon

Foreløpig er det første versjon som som vises. Før løsningen kan bli aktuell for bruk på flyplasser med full drift, er neste steg å få ut en pilot.

Det anslås at dette kan komme neste vinter, og det innebærer at utstyret benyttes under streng overvåking på en flyplass med drift. Flere sensorløsninger som kamera, Lidar, GPS og treghetsnavigasjon (med flere) vil samkjøres for å øke sikkerhet, presisjon og redusere faren for stopp.

På testen skjedde kommunikasjonen via 4G-nettet, men også her finnes flere kommunikasjonsformer tilgjengelig for å sikre at det stopper opp om 4G skulle går ned.

Mange interesserte

 
 

Onsdag skal løsningen vises til interesserte kunder. Markedssjef Mille Øveraasen i Øveraasen sier til MTlogistikk.no at de trodde rundt 20 flyplasser ville melde seg på til demonstrasjonen, men at de nå er oppe i 88!

Ingen kan så langt si når løsningen kan være i kommersiell drift, men det anslås alt fra et par år til noen flere år.