Varsel om døråpning, som er tilgjengelig på begge sider av lastebilen, varsler hvis et bevegelig objekt, som en fotgjenger, syklist eller bil, nærmer seg bakfra i det overvåkede området på samme side av lastebilen hvor døren åpnes.

Skal hindre at syklister får en lastebildør i «fleisen»

Volvo Trucks lanserer flere nye sikkerhetssystemer, blant annet en som varsler om objekter som kommer langs bilen ved døråpning.

Har du husket å melde deg på Logistikk23?

Hva: Logistikk-konferanse
Når: Onsdag 31. mai, 09-16
Hvor: Vika Kino
Hvorfor: Oppdatere deg på logistikk-bransjen, både faglig og sosialt.
Hvem: Torgeir Waterhouse (Konferansier) Carl Aaby (Ikea), Teodor Bäckstrøm (Ikea), Hilde Andersen-Gott (Farmasiet), Martin Bentzen Often (NHO LT), Ole Andras Hagen (NHO LT), Christian Holth (Wallenius Wilhelmsen), Kari Due-Andersen (Akershus Eiendom), Sven Richard Magerøy Tønnessen (Posten), Inga Strümke (NTNU), Lars Erik Marcussen (Heidelberg Materials), Per-Kenneth Øye (Felleskjøpet Agri), Kjell Waløen (Volta Trucks), Øyvind Ludt (Moderne Transport), Glenn Lund (Logistikk Inside).

Se fullstendig program og meld deg på via www.logistikk23.no

Volvo Trucks lanserer nå nye sikkerhetssystemer med mål om å øke sikkerheten for syklister og fotgjengere, og også lette arbeidet for lastebilsjåførene.

Blant funksjonene som har blitt utviklet for å øke sikkerheten for fotgjengere og syklister og samtidig gjøre arbeidet lettere for sjåføren, er den nye Front Short Range Assist. Systemet er designet til å oppdage en syklist eller fotgjenger i risikoområdet foran lastebilen ved å bruke en radar og et kamera og advarer sjåføren hvis det er en umiddelbar fare for kollisjon.

En annen funksjon, er det nye systemet Varsel om døråpning, som er designet for å advare hvis en fotgjenger, syklist eller bil nærmer seg lastebilen bakfra på den siden som døren åpnes.

– Vi utvikler og introduserer hele tiden nye sikkerhetssystemer som kan forbedre sjåførenes ferdigheter og hjelpe beskytte både dem og menneskene de deler veien med. I Volvo Trucks er vår langsiktige visjon null ulykker, og sikkerhet står i sentrum av alt vi gjør. Med disse nye systemene tar vi viktige steg for å oppnå disse målene, sier Anne Wrige Bergling, direktør for trafikk- og produktsikkerhet i Volvo Trucks.

Varsel om døråpning, som er tilgjengelig på begge sider av lastebilen, varsler hvis et bevegelig objekt, som en fotgjenger, syklist eller bil, nærmer seg bakfra i det overvåkede området på samme side av lastebilen hvor døren åpnes.

Noen av de nye funksjonene har blitt utviklet slik at de allerede nå tilfredsstiller eller til og med overgår EUs oppdaterte sikkerhetslovgivning, General Safety Regulation (GSR), som vil gjelde fra juli 2024.

GSR krever at flere avanserte sjåførassistentsystemer blir obligatoriske og har som mål å øke trafikksikkerheten og øke beskyttelsen til sjåfører, fotgjengere og syklister. Ved å innføre denne lovgivningen forventer EU å spare over 25.000 liv og unngå 140.000 skader innen 2038.

– Vi er positivt innstilt til tøffere lovgivning når det gjelder sikkerhet, og Volvo Trucks tilbyr allerede de andre systemene som blir obligatoriske i 2024 med GSR, sier Anne Wrige Bergling.

Intelligent hastighetshjelp gir sjåføren informasjon om fartsgrensene ved å lese veiskilt og vise grensene på instrumentpanelet.

De nye sikkerhetssystemene fra Volvo Trucks er:

Front Short Range Assist (inkludert i GSR)

Radar og kamera i fronten brukes for å oppdage om noen er foran lastebilen. Via lyd og visuelt signal advarer systemet sjåføren hvis det er umiddelbar fare for kollisjon.

Intelligent hastighetshjelp (inkludert i GSR)

Auto Hold-funksjonen hjelper til med å holde lastebilen i ro inntil man tråkker på gasspedalen og på denne måten beroliger og hjelper sjåføren i stigninger og bakker.

Denne funksjonen gir sjåføren informasjon om fartsgrensene ved å lese veiskilt og vise grensene på instrumentpanelet. Systemet viser fartsgrensen for den aktuelle kjøretøykombinasjonen og advarer også, både med lyd og visuelle varsler, hvis fartsgrensen overstiges.

Dekktrykkovervåkning (inkludert i GSR)

Dette systemet overvåker dekktrykket på både lastebil og henger. Den nye GSR-lovgivningen fastsetter at hvis trykket faller 20 % under referansenivået skal sjåføren varsles via instrumentpanelet.

Volvos system overgår kravene i loven ved å la sjåføren velge å bli varslet enda tidligere enn det fastsatte trykkfallet på 20 %. Systemet er i stand til å overvåke et vidt spekter av under- og overtrykksmålinger. I tillegg får man bedre energieffektivitet ved alltid å ha riktig dekktrykk.

Front Short Range Assist har radar og kamera i fronten brukes for å oppdage om noen er foran lastebilen.

Varsel om døråpning

Dette systemet, som er tilgjengelig på begge sider av lastebilen, varsler hvis et bevegelig objekt, som en fotgjenger, syklist eller bil, nærmer seg bakfra i det overvåkede området på samme side av lastebilen hvor døren åpnes.

Systemet er aktivt når lastebilen har stanset og i to minutter etter at motoren er skrudd av.

Auto Hold

Auto Hold-funksjonen hjelper til med å holde lastebilen i ro inntil man tråkker på gasspedalen og på denne måten beroliger og hjelper sjåføren i stigninger og bakker.

Fra september

Intelligent hastighetshjelp blir tilgjengelig i de fleste markeder, mens de andre systemene blir tilgjengelig globalt på Volvo FH, FM og FMX med diesel, gass og elektrisk drivlinje fra september i år.

Volvo FL- og FE-modellene får sikkerhetssystemene som en del av GSR-forbedringene innen utgangen av 2023.

Powered by Labrador CMS