STARTER: Nå starter produksjonen av de nye elektriske lastebilene fra DAF.

Serieproduksjon av XD og XF Electric starter våren 2023

NY: DAF åpner en ny fabrikk for produksjon av de elektriske lastebilene på fabrikkområdet i Eindhoven.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

18 MÅNEDER: Det tok ett og et halvt år å bygge den nye fabrikken i Eindhoven.

Ved det nye produksjonsanlegget skal den nye generasjonen av DAF XD og XF Electric starte skal igangsettes denne våren. De helelektriske lastebilene fra DAF har en rekkevidde på over 500 kilometer, noe som representerer et viktig skritt i arbeidet med å oppnå enda renere veitransport.

Den splitter nye monteringsfabrikken ligger på DAF Trucks-området i Eindhoven, og det tok atten måneder å fullføre byggingen. De første DAF XD- og XF Electric-lastebilene vil rulle av monteringslinjen i vår. DAF forventer at produksjonen vil stige til flere tusen kjøretøy årlig de neste årene, i tråd med den økende etterspørselen etter helelektriske lastebiler.

4x2- og 6x2-trekkvogner og lastebiler

Grunnlaget for hver nye generasjon av elektriske DAF-lastebiler er en såkalt glider, et chassis uten drivlinje, men med førerhus. Glideren produseres på DAFs hovedproduksjonslinje for lastebiler. 4x2- og 6x2-trekkvognene og -lastebilene kompletteres deretter til XD- og XF Electric-lastebiler i en åttetrinns prosess på produksjonslinjen for montering av elektriske lastebiler.

ELEKTRISK: Fra den nye produksjonslinjen i Eindhoven vil både XD og XF rulle av samlebåndet.

To monteringslinjer

Den nye fabrikken har faktisk to monteringslinjer. Batteripakkene monteres på undermonteringslinjen, mens alle høyspenningskomponenter, deriblant batterier og drivlinje, monteres på chassiset på hovedmonteringslinjen. Deretter utføres det grundige kontroller ved de siste stasjonene for å sikre at lastebilen fungerer som den skal.

Skreddersydd Som alle DAF-kjøretøy kan XD og XF Electric skreddersys helt etter kundens ønsker. Derfor er de elektriske PACCAR-drivlinjene modulære. Det kan velges mellom to PACCAR EX-motorer (med seks forskjellige effekter), og i tillegg kan batteripakkene monteres på ulike steder på chassiset, avhengig av kundens behov. Dette garanterer maksimal fleksibilitet for karosseribyggere.

TRUCK OF THE YEAR: Prøvekjøring av DAF XD i Barcelona

DAF XD og XF Electric DAF XD og XF Electric ble lansert på IAA-messen i Hannover i september 2022. De helelektriske PACCAR-drivlinjene gir en effekt på mellom 170 og 350 kW (210 til 480 hk). DAF tilbyr også et utvalg av batteripakker ved hjelp av en modulbasert tilnærming. Den minste pakken har to «rekker», som til sammen har en kapasitet på 210 kWh og gir en rekkevidde på opptil 200 kilometer. Den største har fem «rekker» med en kapasitet på 525 kWh og kan oppnå en rekkevidde på over 500 kilometer. De elektriske lastebilene er fullt utstyrt for hurtiglading, og selv den største batteripakken kan lades fra 0 til 80 % på litt over 45 minutter.

International Truck of the Year

Den splitter nye DAF XD representerer en ny standard innen distribusjonssegmentet, takket være enestående egenskaper knyttet til sikkerhet og effektivitet samt førerkomfort. Ikke overraskende ble DAF XD-serien nylig kåret til «International Truck of the Year 2023», noe som betyr at de følger i unike fotsporene til DAF XF, XG og XG+, som fikk utmerkelsen «International Truck of the Year 2022». Det unike DNA-et til XD, XF, XG og XG⁺ er også standard i XD Electric og XF Electric.

Powered by Labrador CMS