Med hurtiglading tilgjengelig oppnår Bring Intermodal den fleksibiliteten i bruken av sine elektriske lastebiler.

Hurtiglader gir Bring fleksibilitet

De fire el-lastebilene Bring kjøpte, trengte mer enn lading om natten. 

Publisert

– I høst gikk vi til anskaffelse av fire nye, elektriske Volvo lastebiler, for å frakte varer til våre kunder i Oslo og Akershus. De skulle være i drift fra seks om morgenen til seks om kvelden, og da var vi avhengig av å få på plass en løsning for hurtiglading i tillegg til lading på natten, forteller Øivind Giil i Bring Intermodal. 

Ladestasjonen ble levert av Akershus Energi og Nordic Booster. 

– Ladestasjonen fungerer som forventet, og gjør at vi kan planlegge og utnytte kapasiteten til bilene på best mulig måte, sier Giil.

Lading som en tjeneste

Forretningskonseptet er utviklet av Akershus Energi, og de står som eier av ladestasjonen, mens Bring får lading som en tjeneste og betaler for strøm og infrastrukturleie. Akershus Energi har samarbeidet tett med Nordic Booster og Nettpartner for å prosjektere og anlegge ladestasjonen.

– Denne type ladestasjon gjør det mulig å lade tunge biler og anleggsmaskiner nær sagt alle steder hvor det er tilgjengelig areal og tilgang til strøm. Den kan også kombineres både med batterilagringssystemer og solcelleanlegg på tak. Og stasjonen kan skaleres etter kundenes behov, noe som gjør den svært fleksibel, sier Jannik Stanger fra Nordic Booster.

Han kan forsikre at den mobile ladestasjonen er driftssikker.

– I løpet av de siste fire årene har vi levert 80 tilsvarende ladestasjoner, fortrinnsvis til bygg og anlegg. Vi ser et stort potensial innen transport, og nå som Akershus Energi har blitt medeier i Nordic Booster er dette et segment vi i samarbeid vil jobbe videre med, sier Stanger.

Foreløpig er det kun Bring Intermodals biler som har tilgang til denne ladestasjonen i Lillestrøm, men det er mulig Bring vil gjøre den tilgjengelig også for sine partnere.

Fornøyde sjåfører

Eirik Dankertsen, som har ansvar for å planlegge kjøring og drift av bilene, forteller at sjåførene er fornøyde med å kjøre el-lastebil. 

– Det er mye mindre støy, den har sterk motor og er mer smidig å kjøre, sier han.

Natallia Sakovich er bærekraftsansvarlig i Bring Intermodal.

Bring Intermodal vil helst kjøre så mye som mulig av godset de frakter på tog. 

– Fortrinnsvis foregår transporten med tog, og det er kun det første og siste stykket til og fra togterminalen og kunden som leveres med lastebil. Fraktløsningen vår reduserer utslippene med opp til 98 prosent i forhold til fossildreven transport, og det er noe som stadig flere kunder etterspør, sier Natallia Sakovich som er bærekraftsansvarlig i Bring Intermodal. 

Hun forteller også at de tilbyr kundene data som kan benyttes i deres bærekraftsrapportering.

– Framtiden er uten tvil elektrisk, og konsernet vårt Posten og Bring har nå rundet 3000 fossilfrie kjøretøy, hvor 80 er elektriske lastebiler. Teknologien blir stadig bedre. Innen 2030 har vi et mål om at 100 prosent av egeneide kjøretøy skal gå på fossilfrie energikilder. Vi er på god vei for å nå målet, smiler Sakovich.

Powered by Labrador CMS