Bilinnredning til alle behov

FROGNER: - På stående fot kan jeg ikke huske at vi på forespørsel ikke har klart å finne en innredningsløsning for kunden.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette sier Tormod Eek, markedsansvarlig for avdeling Yrkesbil i Etac AS. At Etac har sin bakgrunn i å spesialtilpasse hjelpemidler til bevegelseshemmede (konstruerer for eksempel rullestoler og spesialtilpasser biler på oppdrag fra NAV), er naturligvis et godt utgangspunkt når varebilkunden kommer inn døren med en forespørsel litt utenom det vanlige. Men den fremste forutsetningen for å gjøre kunden fornøyd er at bilinnredningen er modulbasert og således kan tilpasses de aller fleste behov.

Tysk kvalitet

Etac er nemlig norsk forhandler for bott, tysk innredning levert av selskapet Wilhelm Bott GmbH & Co.KG.

- Hvor mange ulike konfigurasjoner vi kan levere vil jeg ikke begynne å regne på en gang, sier Eek med et smil, og forklarer nærmere:

- Bare når det gjelder dybden på innredningen kan vi levere i fire ulike størrelser (32, 42, 52 og62 cm), og vi leverer innredninger i høyder fra20 cmtil180 cm– med intervaller på10 cm. Legg til at vi kan levere i en rekke ulike bredder og at vi kan levere alt fra skuffer og hyller, til skrustikker og oppbevaringsbokser, så skjønner du at de fleste kundene vil få en skreddersydd løsning med vårt sortiment, sier han, og illustrerer ved å bla opp i den 168 sider tykke produktkatalogen fra bott.

Tegneprogram

Totalt er det ca. 5000 artikkelnummer i produktsortimentet til den tyske produsenten.

Gjennom tegneprogrammet Configura kan Eek sammen med kunden lage en 3D-modell på PC’en.

- Alle varebilmodellene ligger inne, også alle varianter av de ulike modellene (lengder, høyder og akselavstander), forklarer han.

Lettere innredning

Ifjor høst lanserte bott sin nye og lettere Vario-innredning (MT nr. 9-2010).

- Den er 20% lettere enn bott-innredningen som fases ut.  

Vekten er viktig for kunden. Lavere vekt gir utslag på drivstofforbruket og den økte nyttelasten kan utnyttes på andre måter, sier Eek.

Alle bærende elementer i innredningen er i stål, mens hyller og lignende er produsert av eloksert aluminium.

- Det er kun vekten som er redusert, sikkerheten er den samme, forsikrer Eek, og finner støtte i rigorøse krasj-tester.

Robust

Innredningen testes med500 kglast i virkelighetstro simuleringer som viser at innredningen står fjellstøtt også under en kollisjon i50 km/h. Innredningen festes blant annet med hjelp av spesialkonstruerte stålbraketter og popnagler i stål.

Ettersom ethvert inngrep i bilens karosseri kan redusere bilens restverdi og øke risikoen for rustangrep, monteres bott-innredningen på egen tilpasset gulvplate. Dette muliggjør innfesting av modulene uten å bore hull i bilens karosseri.

Innredningen leveres for øvrig med en garanti på tre år.

For at skuffene skal ha 100% uttrekk, er de levert med teleskopskinner. Ved fullt uttrekk er garantert kapasitet40 kg. Ved behov kan alle skuffer leveres med forsterkede skinner for vektbelastning på inntil70 kg.

Undergulvskuffer leveres med teleskopskinner som tillater70 kgved 100% uttrekk.

Powered by Labrador CMS