Gir pakkekamp

Tollpost Globe posisjonerer seg i den kraftige økningen innen e-handelen.

Publisert Sist oppdatert

27. juni åpnet logistikkgiganten pakkeutlevering i butikk, MyPack, nummer 1200.

Kamp om distribusjon 

- Nordmenn e-handler som aldri før, og kampen om distribusjon av pakker i butikkene skjerpes, forteller kommunikasjonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen i Tollpost.

Selskapet utfordrer Posten Norge/Bring ved å tilby pakkedistribusjon i butikk, og kan nå vise til et nettverk med 1200 butikker i Norge.

Økte 50 prosent

Det har vært en volumøkning på over 50% i 2013 sammenlignet med samme periode i fjor.

MyPack har de største e-handelskundene i Norden som Ellos, HM, Cellbes, Komplett, Sportmann og Zalando.

Etter en utfordrende inntreden i et marked hvor Posten har hatt en monopolposisjon, har Tollpost Globe nå etablert et bredt nettverk av utleveringssteder og dekker nå 96 prosent av hele landet. Tollpost Globe har avtaler om MyPack tjeneste hos både ICA/Rimi, Norgesgruppen og Coop.

22 milliarder på nett

Tall fra PostNord og Tollpost Globes E-handelsundersøkelse i Norden viser at nordmenn brukte hele 22 milliarder kroner på nett i 2011. Norske menn bruker desidert mest av alle og bruker gjennomsnittlig ca. 10.000 kroner på nett.

- Vi får en stadig bedre distribusjon av pakker til norske forbrukere og har nå etablert et solid nettverk. Vi vet at både kjøpmenn og butikkens kunder setter pris på pakkeutlevering i butikk, sier produktsjef for MyPack May-Kristin Willoch.

Ifølge et ferskt e-barometer fra Tollpost økte én av to norske e-handelsforetak omsetningen første kvartal i år sammenlignet med samme periode ifjor.

"Tar pulsen"

Tollpost tar med sitt E-barometer "pulsen" på det norske netthandelsmarkedet hvert kvartal.

- E-barometeret viser at nordmenn har tatt i bruk nettbrett og mobiltelefoner i sin e-handel, og handler mye fra utlandet. Hovedårsakene er at handling på nett er bekvemt. Nettbutikkene er alltid åpne, og man kan handle når det passer i en ellers travel hverdag. Spesielt gjelder dette aldersgruppene 30-44 år, sier markedsanalytiker i Tollpost Globe Kristin Anfindsen.

Hun forteller også at det er ingen tegn til at e-handelen vil avta i nær fremtid.