ROBOTPRODUKSJON: I 2016-2017 investerte Pallegrossisten AS nær en årsomsetning i robotisering og automatisering.
ROBOTPRODUKSJON: I 2016-2017 investerte Pallegrossisten AS nær en årsomsetning i robotisering og automatisering.

Et supermarked for lastbærere

DALEKVAM: Lastebileier. Bunadsprodusent. Grisebonde. Og sist, men ikke minst, eier av Pallegrossisten AS. Bli med oss på besøk hos Rolf Hagebø, en bedriftseier godt utenom det vanlige.

Publisert

En fargerik firmagründer

Det er noe Askeladden-aktig over Rolf Hagebø, firmagründer i særklasse, problemløser og begeistret automatiseringstilhenger. Teksten tillater ingen komplett oversikt over hans mange gjøremål og kreative løsninger. Men under serverer vi noen høydepunkter:

- Født 1955 på Osterøy

- Etablerte i 1986 Rasken Transport AS. Firmaet hadde på sitt meste 13 vogntog

- Gründer av Pallegrossisten AS i 1994.

- Kjøpte produksjonslokalene til Dale fabrikker i 2002

- Investerte i 2016-2017 en hel årsomsetning i automatisering av fabrikken

- Har fabrikk i Ghana i Vest-Afrika med 75 ansatte som lager norske bunader

- Er grisebonde med over 1000 dyr

- Sitter, ifølge Proff.no som styreleder i 8 selskaper, er varamedlem i 1, daglig leder i 3 selskaper og kontaktperson i 4.

Vi rusler rundt i de enorme lokalene til de tidligere Dale fabrikker i Dalekvam, seks mil øst for Bergen, sammen med Rolf Hagebø. I glansperioden på 1950- og 1960-tallet jobbet 1200 av de 4000 innbyggerne på Dalekvam i denne tekstilfabrikken.

Nå er fabrikkhallene fylt av produksjonsmaskineri og lager for paller av ulike størrelser og materialer. I tillegg finner vi trekrybber beregnet på store og lange rør samt trekasser og lastekofferter av aluminium. På Dalekvam har Pallegrossisten holdt til i nærmere 20 år, med entusiastiske Rolf Hagebø som eier og hans 12 medarbeidere. Og her disponerer de over 17.000 kvadratmeter.

Rask service og lojale kunder

Mens vi går rundt i lokalene besørger Hagebø kundeordre løpende - på telefon. Leveranser på dagen – eller i løpet av et par dager for kjøpere i andre landsdeler, er noe Hagebø og hans kollegaer setter sin ære i å oppfylle. Både fleksibiliteten og den raske og effektive leveringsservicen er åpenbart noe kundene pris på enten de kommer fra offshoresektoren, industrien eller andre næringer.

Hos Pallegrossisten finner du alskens paller på lager, fra de flunkende nye til bruktpaller i ulike varianter. For ikke å snakke om halvpaller, kvartpaller, pallekarmer, spesialbygde paller og trekasser. Hagebø gir oss et eksempel på det siste:

- I forbindelse med en offshoreleveranse til Singapore laget vi 12 spesialkasser på 2,40 x 12,4 meter. Det skulle lastes 6,5 tonn gods inn i hver av kassene. Vi måtte bruke to trucker samtidig for å buksere kassene ut av lokalene. Kassene ble også brukt til returtransport. Så dette var vinn-vinn for begge parter.

Hagebø forteller også om kunder som har bestilt så brede paller at de ikke har fått plass liggende i lastebilen. Men som den fleksibelt innstilte mann Hagebø er, fant han lett alternativet. Nemligå stable pallene på høykant i bilen.

- Det er stadig en del utfordringer med spesialkasser og paller. Men løsningene kommer etter hvert som vi ser utfordringene, påpeker Hagebø.

MANNEN BAK DET HELE: Rolf Hagebø, lastebileier, bunadsprodusent, grisebonde, etablerer av Pallegrossisten – en bedriftseier godt utenom det vanlige.
MANNEN BAK DET HELE: Rolf Hagebø, lastebileier, bunadsprodusent, grisebonde, etablerer av Pallegrossisten – en bedriftseier godt utenom det vanlige.

Likevel er det ikke til å stikke under en stol at også Pallegrossisten AS møter utfordringer, blant annet i form av stigende råvarepriser. Fra september 2020 til september i år økte for eksempel prisindeksen for tømmer, trelast og kork med 58 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå. På tross av dette ligger Pallegrossisten an til en «all time high» omsetning i 2021 og en hyggelig bunnlinje. Bedriften har den fordelen av mye av råstoffet i produksjonen, treplanker, stammer fra nærliggende skoger i Granvin. Så i motsetning til mange norske bedrifter i dag sliter ikke Pallegrossisten med inngående forsyninger.

PALLER PÅ VEI: Dør-dør transporter til kundene utføres ofte av Pallegrossisten.
PALLER PÅ VEI: Dør-dør transporter til kundene utføres ofte av Pallegrossisten.
AGV: Selvkjørende trucker sørger også for et ryddig pallesortiment på lageret.
AGV: Selvkjørende trucker sørger også for et ryddig pallesortiment på lageret.
IKKE PÅ LØTEN: Spikre paller, ikke på Vazeline Bilopphøggers måten, men ved hjelp av robot.
IKKE PÅ LØTEN: Spikre paller, ikke på Vazeline Bilopphøggers måten, men ved hjelp av robot.
FULL KONTROLL: I hvilket sortiment en pall hører hjemme avgjøres av roboten på en brøkdel av et sekund
FULL KONTROLL: I hvilket sortiment en pall hører hjemme avgjøres av roboten på en brøkdel av et sekund
ULIKE TYPER: Såkalte «krybber» brukes blant annet som lastbærere ved frakt av lange og tunge rør.
ULIKE TYPER: Såkalte «krybber» brukes blant annet som lastbærere ved frakt av lange og tunge rør.
ALT BRUKES: Avfallsprodukt fra palleproduksjonen? Nei, dette er et innsatsmateriale til trebriketter
ALT BRUKES: Avfallsprodukt fra palleproduksjonen? Nei, dette er et innsatsmateriale til trebriketter

Kontrolltårn, kapasitet og klisterhjerne

Riktignok er Pallegrossisten både forhandler og produsent av paller. Likevel kan en spørre seg om hvordan Hagebø & co. kan konkurrere med lavprisprodusenter fra blant annet Baltikum.

Robotisering og automatisering av store deler av produksjonen er en viktig grunn. Robotene er i sving både som pallespikrere og pallesorterere. I et eget kontrolltårn sitter kollega Kåre med et godt oversiktsbilde over produksjon og lager.

- Vi kan om nødvendig produsere døgnet rundt, forteller Hagebø, som tilføyer at vedlikehold av de programmerte robotene i det alt vesentlig gjøres innomhus. Og han tilføyer:

- Vi har en oppetid i produksjon på over 90 prosent.

Etter å ha vandret etasjevis og sett paller- og andre lastbærere til øyet blir stort og vått er vi ikke i tvil om at firmaet sitter på en stor leveransekapasitet. Men som læreboksbelastet logistikkfreak forblir jeg likevel noe skeptisk til så store lagre.

Hemmeligheten her er for det første at så vel kjøpet som driften av lokalene til de forhenværende Dale fabrikker var og er langt rimeligere enn om bedriften for eksempel hadde befunnet seg i Bergen.

For det andre er svinn og manko ikke et problem med disse produktene - og med en stabil arbeidsstokk.

For det tredje har både Hagebø og svigersønn og nåværende daglig leder Vidar god kontroll med hva de har på lager. Ja, det virker nærmest som om Hagebø har klisterhjeme når det gjelder oversikten over hvor mange lastebærere som befinner seg hvor.

- Vel. jeg tar en ekstra tellerunde hver fredag, humrer Hagebø.

Den fjerde hemmeligheten er grønn og heter resirkulering.

Grønt skifte – gammelt nytt

Det å høre Hagebø fortelle om hvordan paller gjenbrukes og repareres - og om dette ikke går males opp til briketter - er nesten som om å lese om livet på bondegårder før i tiden der så godt som alt av materialer ble brukt – og gjenbrukt.

Pallemarkedet er langt mer sammensatt enn man tilsynelatende skulle tro. Det gjelder enten vi snakker sortiment, størrelse eller kvalitet. Og prisene varierer deretter. Med roboter som holder orden på de ulike sortimentene er internlogistikken satt i system.

Og som om ikke dette var nok får pallene et etterliv i form av trebriketter. Produksjonen besørges formelt av søsterfirmaet Brikettfabrikken som ligger under Pallegrossisten. Og Brikettfabrkken er – ganske riktig – etablert av Rolf Hagebø.

Vi lar Hagebø utdype:

- Er det paller som ikke kan resirkuleres blir de til briketter med innblanding av kapp fra nye materialer fra produksjonen og sagrusk. Derfor klarer vi å gjenvinne 100 prosent. Slik sett har vi gjennomført det grønne skiftet hos oss.

Powered by Labrador CMS