Foto: Statens vegvesen
Foto: Statens vegvesen

Med to tonn overlast og rødglødende bremseskive

- Sjefen sa det var greit, sa sjåføren da han ble stoppet på E16.

Publisert
Varebilen veide 2100 kg for mye.
Varebilen veide 2100 kg for mye.

På en tungbilkontroll 26. oktober på E16 Romslo kontrollstasjon i Bergen kommune fikk kontrollørene tips om en utenlandsk varebil som virket altfor tung og fremsto ustabil i svinger.

To tonn for mye

Bilen ble stoppet og veid på kontrollstasjonen, og totalvekten var 5600 kg. Det er overlast på 2100 kg for varebilen hadde maksimal tillatt totalvekt på 3500 kg.

Lasten besto av forskjellige byggevarer. Varebilen hadde kjørt fra Litauen til Norge, og skulle levere i Os.

Sjåføren hadde tatt dette bildet av en rødglødende bremseskive, da han stoppet for å kjøle ned bremsene og få tilbake bremsekraften.
Sjåføren hadde tatt dette bildet av en rødglødende bremseskive, da han stoppet for å kjøle ned bremsene og få tilbake bremsekraften.

En varebil er naturlig nok ikke bygget for å ha over to tonn overlast. Det gikk på et vis så lenge sjåføren kjørte på flate og rette veier, men da ha kom ned fra fjellet på vei mot Os fikk bremsene nok. De glødet rødt, og bilen mistet all bremsekraft.

- Sjefen sa det var greit

Det fortalte sjåføren selv til kontrollørene og viste egne bilder fra da bilen sto og kjølte ned bremsene. Dette skal ha skjedd like før han ble geleidet til kontrollen på Romslo.

- Denne kjøreturen kunne fort ha endt med en alvorlig trafikkulykke. Sjåføren fortalte at han hadde fått beskjed av sjefen at det var ok å kjøre med denne vekten på varebilen fra Litauen til Os, skriver Statens vegvesen i en nyhetsmelding etter kontrollen.