PostNords-direktør Robin Olsen (fra venstre), Vegard Mortensen og Monica Hattrem-Berge fra MyStore.

– Reduserte kostnader for små aktører

PostNord og Norges største netthandelsplattform Mystore.no skal samarbeide, og gjøre frakt langt rimeligere for små aktører.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Målet er å gjøre handel enklere for handelsbransjen og forbrukerne, opplyser PostNord i en pressemelding.

– En gamechanger som kan endre handelsbransjen i Norge, sier Mystore-direktør Yngve Larsen.

Mystore.no og PostNord presenterte nyheten om samarbeidet under konferansen E-day på Ullevaal stadion onsdag.

- Skjevheter i bransjen

– Med PostNord Checkout får du levering- og betalingsløsninger ferdig integrert. Og sammen med MyStore skal vi nå gjøre det enklere for handelsbransjen og forbrukerne. Små og mellomstore nettbutikker i Norge får nå tilbud om en fraktavtale som reduserer kostnadene betydelig. De kan ta opp konkurransen med de store som i flere år har hatt store konkurransefortrinn gjennom sine volumavtaler hos fraktleverandørene. Det er ingen tvil – dette er en gamechanger som kan komme til å endre handelsbransjen, sa forretningsutvikler Henning Ringerike.

Samarbeidet kan være godt nytt for små og mellomstore netthandelsaktører. Store volumrabatter til noen nettbutikker har skapt skjevheter i bransjen, og det ønsker PostNord og Mystore å gjøre noe med.

– Små og mellomstore nettbutikker i Norge har over natten fått tilbud om en fraktavtale som reduserer kostnadene betydelig. De kan ta opp konkurransen med de store som i flere år har hatt store konkurransefortrinn gjennom sine volumavtaler hos fraktleverandørene. Det er ingen tvil, forteller Yngve Larsen, som har jobbet for å få til en slik avtale i fem år.

Han forteller at samarbeidet også vil bedre konkurransesituasjonen for aktører i distriktene.

- Gir gründerne en sjanse

PostNords administrerende direktør Robin Olsen håper at de nå kan legge ting bedre til rette for dem som tidligere ikke har fått til netthandelen slik de ønsker.

– Vi gleder oss til samarbeidet med Mystore.no. For små og mellomstore nettbutikker er dette en unik mulighet til å ta opp kampen mot de aller største. Det har vært skjevheter i bransjen i lang tid, hvor mange bedrifter har gitt opp netthandels-drømmen før den har startet på grunn av fordyrende mellomledd. Nå vil vi gi gründerdrømmen en sjanse, sier PostNords administrerende direktør, Robin Olsen.

Ny hjemlevering

På E-day presenterte PostNord også et nytt hjemleveringsprodukt, MyPack Home.

– MyPack Home skal gå raskt og vil være uten krav til signatur. Mottakeren skal bestemme selv hvor pakken skal leveres uten at de trenger å være hjemme eller til stede. Pakken kan legges i hagen, i putekassen eller i garasjen. Raskt og enkelt, sa May Helen Lundberg, som er produktsjef for netthandel.

MyPack Home kan brukes med pakker opptil 35 kg.

Powered by Labrador CMS