Jungheinrich ERD 220i blir markedets mest kompakte pallestabler.
Jungheinrich ERD 220i blir markedets mest kompakte pallestabler.

Jungheinrich med ultrakompakt stabler

Ved å fjerne den klumpete batterikassen, har Jungheinrich laget markedets korteste pallestabler.

Publisert Sist oppdatert

Den som kommer til å selge mest, er stableren ERD 220i, som setter en ny standard for kompakte stabletrucker med førerplass. Takket være egenprodusert litium-batterier, har Jungeinrich helt kvittet seg med det klumpete batterirommet som på denne trucktypen vanligvis er å finne mellom førerplassen og gaflene.

Trucken kommer i to varianter, som er henholdsvis 20 og 30 centimeter kortere enn tidligere modeller og det som ellers finnes i markedet.

– Denne har vi ventet på en stund, forteller salgssjef i Jungheinrich Norge, Arne Husborn, som forventer å selge mange ERD-er i årene som kommer.

Nye ERD220i (til høyre) sammenlignet med modellen Jungheinrich ERC220i. Her ser man tydelig at det er mye plass å spare på å fjerne batterirommet mellom førerplass og gafler.
Nye ERD220i (til høyre) sammenlignet med modellen Jungheinrich ERC220i. Her ser man tydelig at det er mye plass å spare på å fjerne batterirommet mellom førerplass og gafler.

– Denne er midt i smørøyet, og den er allsidig. Du kan bruke den som stabler og mellom reoler. Samtidig er løftehøyden økt. Tidligere var det maks 290 cm nå blir det mulig med opptil 370 cm, forteller Husborn.

– Maks utnyttelse

I og med at trucken er så kompakt, er svingradiusen redusert til kun 1985 millimeter. L2-lengden (fra bakpart til gaffelfestet) er på kun 1065 millimeter. Det er som nevnt batteriløsningen som gjør dette mulig, uten at førerplassen og komforten reduseres. I stedet for ett stort batteri rett bak gaflene, har Jungheinrich plassert to 130 Ah-batterier inne i chassiset. Dette resulterer også i gunstigere vektfordeling og kjøreegenskaper, ifølge Jungheinrich.

– ERD 220i gir maksimal utnyttelse av plassen. Den beskjedne svingradiusen gjør at trucken krever mindre plass i arbeidsgangene. Gangbreddene kan dermed reduseres, noe som betyr at vi kan tilby våre kunder som bruker ERD 220i mer lagringsplass på samme lagerflate, forklarer Torben Sell, ansvarlig produktsjef i Jungheinrich.

Stabletrucker brukes i stor grad til å laste og losse lastebiler, noe som kan være en påkjenning. Her har Jungheinrich funnet løsninger som gjør jobben enklere. En ultralydsensor merker automatisk at trucken kjører inn i en lastebil eller container, og senker da farten samtidig som et lys automatisk går på.

I tillegg har trucken en justerbar vektavhengig fjæring som gjør intensiv kjøring på rampen ekstra skånsom. En ekstra sikkerhetsfinesse er den integrerte LED-lampen "Floor Spot" som er montert inn i sideveggen på trucken. Denne løsningen kan bestilles fra fabrikk og øker synligheten av trucken under transport på lageret.

Tredelt mast

En ny tredelt mast gjør at trucken ikke vil ha noen problemer med å kjøre inn i en container eller lastebil, selv om maks løftehøyden er 3760 millimeter. Ved hjelp av initialløftet kan ERD 220i også brukes til å transportere to paller over hverandre samtidig, som effektiviserer lasting og lossing av lastebil.

Med initialløft kan Jungheinrich ERC220i flytte to paller i slengen.
Med initialløft kan Jungheinrich ERC220i flytte to paller i slengen.

Trucken er også utstyrt med styresystemet SmartPilot som er kjent fra andre Jungheinrich-modeller. Det gjør det mulig å styre alle vesentlige funksjoner med én hånd. Automatisk sentrering av rattet og høydejustering av rattet er standard.

– Betjening av truckene er svært enkel, noe som er positivt for både nye truckførere og en stadig skiftende arbeidsstokk. Det nye grensesnittet for lading gjør at trucken enkelt kan kobles til eksterne hurtigladere, forklarer Torben Sell.

Batteriet kan lades både med en innbygget lader som kan plugges i en vanlig kontakt. Den innebyggede ladere må bestilles som ekstrautstyr.

Ikke kort nok?

Enda mer kompakt enn ERD 220i er palletrucken ERE 225i. I praksis er det mer eller mindre samme truck, med unntak av at sistnevnte ikke har mast. Den kompakte versjonen av trucken har en trucklengde (l2-mål) på bare 898 millimeter, noe som resulterer i en reduksjon på 270 millimeter sammenlignet med forgjengeren.

Uten mast og stor batterikasse står føreren mye nærmere gaflene, noe som gir bedre sikt på last og gafler. Dette gjør at føreren får bedre oversikt og en tryggere og smidigere kjøreopplevelse totalt sett.

Powered by Labrador CMS