Bilder av nye S-Way.
Bilder av nye S-Way.

S-Way lansert

MADRID (MTlogistikk.no): Iveco har lansert sin nye lastebil-serie fra 18 tonn og oppover.

Publisert Sist oppdatert

Det skjedde tirsdag 2. juli 2019 i Madrid.

Fremdeles er det et sterkt fokus på LNG, men allerede i 2021 skal de ha 16 hydrogenbiler i test i Europa. Dette skal skje i samarbeid med en annen produsent. Tør vi gjette på at Trevor Milton i Nikola har funnet sin Europeiske samarbeidspartner?

Fører og oppkobling

Som vi har nevnt tidligere, har det vært en rekke hentydninger om at Magirus ville gjenoppstå. Her er den!
Som vi har nevnt tidligere, har det vært en rekke hentydninger om at Magirus ville gjenoppstå. Her er den!

Det er inne i hytta mye av fokuset har vært ved utviklingen av S-Way. Føreren skal få en bedre hverdag hvor digitalisering er de viktigste nyhetene, men også bedre oppbevaringsmuligheter samt større og bedre senger.

I 2020 skal 90% av Europas lastebilpark være oppkoblet. Dette betyr at mer av funksjonene kan gjøres med smarttelefonen. I S-Way skal alle hyttefunksjoner som eksempelvis å låse, skru av og på interiørlys kunne gjøres via smarttelefonen og MyIveco Easy Way. Disse nye funksjonene muliggjøres via den nye oppkoblingsboksen fra Azure og software fra Microsoft.

Hytta

Hytta har fått et nytt takparti, dette gjør at den er høyere enn tidligere, og ifølge Iveco den høyeste på markedet. Dette resulterer i et flatere gulv, men fremdeles er det en 10 cm høy tunnel mellom setene. Frontpartiet er helt redesignet med en tredelt støtfanger som gjør reparasjoner av småskader rimeligere. Dørene er større enn tidligere og går ned slik at de også dekker stigtrinn 2. 

Hele hyttestrukturen er redesignet og er nå sikrere ved en kraftigere struktur enn tidligere. Den nye oppbyggingen skal også gjøre sikten rundt bilen bedre og i tilfelle uhellet skulle være ute er den også sikrere for føreren.

Ved at hytten nå er redesignet gjør seg utslag i lavere luftmotstand noe som skal resultere i ca. 2000€ lavere drivstoffkostnader i året.

En ny foraksel og endringer i bremsene resulterer i 15% kortere bremselengde hevdes det.