Strømmen med adresse Hamburg

First we take Bergen, then we take Hamburg.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke Leif Arne Strømmens ord. Men bergenseren og logistikeren har tatt med seg familien til Tyskland for å ta hånd om Kuehne+Nagels logistikk som Senior Vice President - Corporate Projects/Oil & Gas/Marine Logistics.

Siden november 2012 har han pendlet mellom Hamburg og Bergen. På slutten av fjoråret signerte han en ny kontrakt som global leder for Prosjekt, Oil & Gas and Marine Logisitcs i Kuehne+Nagel, med base hovedkontoret i Hamburg.

Globale kunder

– Her er vi i overkant av 1000 ansatte, dedikert våre globale kunder innen Prosjekt, Oil & Gas and Marine Logistics. Som en konsekvens av jobbsituasjonen flyttet min kone og yngste datter (12) til Hamburg nå i sommer. Det blir en spennende høst for oss alle, forteller Strømmen.

Ut av foreningslivet

Som følge av flyttingen med familie til Hamburg har han også trukket seg fra vervene i både Logistikkforeingen og NHO Logistikk og Transport (NHO LT).

– Det er bare ikke praktisk mulig å gjøre en fullgod jobb i disse vervene nå. Men jeg er selvsagt klar til å gjøre en ny innsats når jeg en gang i fremtiden er tilbake i Norge, og om det skulle være ønskelig, forteller Strømmen til Mtlogistikk.

Ildsjel

Sin unge alder til tross, er det en ildsjel og en garvet bransjemann vi prater med.

Strømmen har lang fartstid både i bransjen og organisasjonslivet som blant annet styremedlem og leder i NHO LT og Logistikkforeningen lokalt og sentralt. Han har også hatt ledende stillinger i Nor-Cargo, J. Martens og Kuehne+Nagel.

Flesland-tilhenger

Strømmen er varm tilhenger av Flesland-alternativet, en lokalisering som er avgjørende for om et logistikknutepunkt skal bli en suksess for Bergens-regionen.

- De internasjonale varestrømmene styres i økende grad av store multimodale transport- og logistikkselskaper, i kombinasjon med større nasjonale og regionale aktører. Disse aktørene styrer volumer både på vei, sjø og i luften, og varestrømsanalyser viser helt klart at NHO LTs medlemsbedrifter styrer majoriteten av de godsvolumer som går via vei, bane og sjø i Norge, sier en engasjert Strømmen.