Ny Vito – mer enn en facelift

HAMBURG: Da vi reiste til Hamburg trodde vi det var for å se på en facelift av MB Vito/Viano. Overraskelsen var derfor stor når det viste seg at under skallet var det meste nytt.

Publisert Sist oppdatert

Introduksjonen av nye Vito var passende lagt til de gamle lagerhallene i Hamburg havn, et miljø bilen passer rett inn i. Med brostenslagte og humpete gater som bar preg av å ha vært med i en del år, gikk det ikke mange meter før det nye understellet kom til sin rett. Fjæringen er blitt bedre, fôringene i både forstilling og bakaksel er nye. Den uavhengige bakakselen er beholdt, men har gjennomgått betydelige oppgraderinger med ny fjæring, hjelpefjæring og nye støtdempere. Bakakselen er også utstyrt med litt forskjellige konfigurasjoner ettersom hvilken modell det er snakk om.

Det nye understellet er med på å redusere det innvendige støynivået på bilen, samt at det tillater en noe høyere nyttelast. Bilen er også utstyrt med sikkerhetsutstyr som ABS, ASR, ESP og BAS som standard. Alle modeller med fabrikksmontert tilhengerfeste vil også være utstyrt med TSA-systemet (Tilhenger stabiliserings assistanse). Airbag for føreren vil være standard i varebilutgaven, mens de andre modellene vil ha standard airbag også i passasjersetet.

Ny drivlinje

Nye Vito tar i bruk den velkjente 4-sylindrede motoren OM 651 i Vito-serien. Motoren blir tilgjengelig i tre hk-varianter: 110 CDI (95 hk/250 Nm), 113 CDI (136 hk/310 Nm) og 116 CDI (163 hk/360 Nm). Alle motoralternativene tilfredsstiller Euro-5 normen. For den miljøbeviste kjøperen kan også alle dieselmotor alternativene leveres i BlueEFFICIENCY utgave som reduserer CO2-utslippene. I forhold til de tidligere motoralternativene i Vito-serien reduseres drivstofforbruket og CO2-utslippene med inntil 15%, men de nye motorene har flere ”hester” og mer dreiemoment.

Alle de firesylindrede motorene får en ny seks-trinns manuell gearkasse. Denne kassen er en vesentlig faktor til det reduserte drivstofforbruket. Gearkassen har et bredt utvekslings-spekter med 1. gear med 5.076 utveksling som gir mye kraft og et langt 6. gear med 0,675-utveksling som holder turtallet nede på landeveien. En 5-trinns automatkasse er tilgjengelig sammen med alle motoralternativene, men er standard sammen med de to V6 motorene som kompletterer motorserien. 122 CDI (224 hk/440 Nm). Dette er en ny utgave av motoren som har 10% flere hk, mens dreiemomentet er uforandret. Siste motoralternativet er Vito 126 som er en 6-sylindret bensinmotor på 258 hk/340 Nm.

4x4–utgaven er også videreutviklet og er som tidligere kun tilgjengelig sammen med de to største 4-sylindrede motoralternativene. Det er permanent 4-hjulsdrift med 4ETS-systemet som har fått nytt oppheng for forakseloverføringen og økt oljevolum for å redusere vibrasjoner og slitasje.

Førerhuset

Også førerhuset er noe modifisert med nye materialer og fargekombinasjoner samt en del småendringer i instrumentering og brytere. Et av de mer praktiske hjelpemidlene som nå er tilgjengelig er et ryggekamera som sammen med et COMAND system som skal forhindre typiske småskader som oppstår ved rygging.

Eksteriør

Eksteriørmessig er det ved første øyekast vrient å se noen forandringer, men grillen og støtfangeren er kraftigere. Hovedlysene har forandret litt form og en kombinasjon med Bi-xenon og LED kjørelys, kurvelys og Add-light system er tilgjengelig.

Vito får tre lengder: Kompakt, Lang og Ekstra Lang. Kompakt og Lang, er henholdsvis 4763 og 5008 mm lange og har 3200 mm akselavstand. Den lengste versjonen, Ekstra Lang, er 5238 mm lang med en akselavstand på 3430 mm. Vito Lang er også tilgjengelig med høyt tak.

Kjøreinntrykk

Som vi innledet med gjør det nye hjulopphenget at bilen får en myk oppførsel både med og uten last. Støybildet er behagelig lavt og under pressekonferansen hevdet Dr. Heinrich Weiss at det var mulig å hviske fra forsetet til baksetet i crewbussen. Om bilen er så stille skal være usagt, men allerede på 2-trinn var viften det som dominerte lydbildet i bilen. Styringen er presis og kontant. Vi kjørte de to mellomste 4-sylindrede motorene og begge hadde mer enn nok motorkraft til å følge trafikkbildet uten noe problem. Bilene var lastet, men hvor mye last de hadde under prøvekjøringen er vi ikke sikre på. De manuelle bilene vi kjørte var utstyrt med BlueEFFICIENCY pakken som blant annet betyr Start/Stopp funksjon. Dette fungerte greit med kun et sekund eller to forsinkelse ut fra lyskryssene som følge av at motoren må starte når cluchen trykkes inn og bilen settes i gir.

Nye Vito blir for første gang vist offisielt for publikum under IAA i slutten av måneden og Olav Kåre Thingwall i Bertel O. Steen regner med at de første bilene er i Norge i løpet av oktobermåned. I Tyskland vil prisen bli ca. 1,5% dyrere enn dagens Vito, men med lavere CO2-utslipp skal det bli interessant å se om Bertel O. Steen kan holde prisen i Norge.