Maersk bestiller isklasse-skip

Sju nye containerskip skal gå på short sea-ruter i Nord-Europa.

Publisert Sist oppdatert

Maersk Line har bestilt sju nye containerskip til sitt datterselskap Seago Line, en ordre som er det første i et nytt investeringsprogram for det danske gigantrederiet.

- Jeg er glad for å kunne offentligjøre denne bestillingen, som er den første i vårt investeringsprogram. Strategien vår er vokse med markedet og for å gjøre det trenger vi nye fartøy fra 2017. Vi forventer å legge inn nye bestillinger i løpet av 2015, sier COO i Maersk Line Søren Toft.

Isklasse

De sju skipene som nå er bestilt skal bygges ved Cosco Shipyard Co i Zhousan i Kina. Skipene har ifølge meldingen fra Maersk isklasse, altså at de er sertifisert for å kjøre i farvann med sjøis, men meldingen sier ingenting om hvilken isklasse det er snakk om.

Tanken er uansett at skipene skal gå i rute for Maersks datterselskap Seago Line i Nordsjøen og Østersjøen.

Skipene som nå skal bygges er 200 meter lange, 35,2 meter brede, en dypgang på 10 meter og har en kapasitet 3600 TEU (TEU = en standard 20 fots container). Skipene vil dermed bli de største i Seagos flåte. Seago har i dag skip fra 375 og opp til 3000 TEU. 

Skipene skal leveres fra april til november 2017, og det ligger en opsjon på ytterligere to skip i avtalen.

Lave utslipp

Siden skipene i hovedsak skal trafikkere innen lavutslippssonen Seca (Sulphur Emission Control Area), bygges skipene for å klare de strenge utslippskravene gjennom at de går på marine gas oil (MGO).

Cosco og Maersk har blitt enige om å ikke offentliggjøre prisen Maersk betaler for byggingen.

Ordren er som nevnt første del i et investeringsprogram som Maersk nå går i gang med De neste fem årene skal 15 milliarder dollar spyttes inn i bygging av nye skip, oppgraderingsprogrammer, containere og annet utstyr.