I Geir Berg har Rambøll skaffet seg en ressursperson med unik erfaring og faglig kunnskap innen områder med stor betydning for næringslivets konkurranseevne.
I Geir Berg har Rambøll skaffet seg en ressursperson med unik erfaring og faglig kunnskap innen områder med stor betydning for næringslivets konkurranseevne.

Fra Flowchange til Rambøll

Geir Berg forlater partnerskapet i Flowchange for å bli Senior Prosjektleder innen forretningsutvikling og logistikk i Rambøll.

Publisert Sist oppdatert

Berg med solid kompetanse og prosjekterfaring fra flere selskaper er på plass 1. februar for å bygge opp Rambølls nyetablerte avdeling på Skøyen i Oslo.

– Hvorfor tar du dette nye profesjonelle grepet, Berg?

– Har nok et behov for å komme ut i større miljøer, og som har gode tekniske ressurser for å utvikle en grønnere og mer effektiv logistikk.

Unik erfaring og kunnskap

I Flowchange AS, som fortsatt blir en nær samarbeidspartner, har Berg bistått private og offentlige virksomheter med prosjektledelse og rådgivning innen logistikk, transport og samferdsel.

Nå kan Rambøll nyte godt av Bergs unike kombinasjon av erfaring og faglig kunnskap innen områder med stor betydning for næringslivets konkurranseevne.

Selv om han formelt trekker seg ut av Flowchange består selskapet fortsatt av logistikk-essene Erling Sæther, Hans Kristian Haram og Roger Kormeseth.

I Rambøll blir Bergs kjernevirksomhet å finne bærekraftige transport- og logistikkløsninger.

– Og hva blir din første utfordring i Rambøll?

- Det blir å jobbe med utredning om fremtidig fergeterminalstruktur i Oslo Havn, og med anløpene til utenriksfergene, Danskebåten og Kielferga, sier Berg.

Omfattende utfordring

Oslo kommune v/Plan- og bygningsetaten har i samarbeid med Oslo Havn KF lyst ut et oppdrag som skal se på alle sider av fergeterminalstrukturen.

Utredningen skal omfatte en gjennomgang av dagens og alternative strukturer for utenriksfergeterminaler i Oslo.

Det skal vurderes totalt åtte løsningsalternativer av samlet eller delt løsning som i tillegg til dagens terminaler på Filipstad og Vippetangen omfatter Kongshavn som mulig lokasjon.

Arbeidet skal starte opp i midten av februar, og foregå frem mot sommeren 2021.

Utredningen legges ut til høring høsten 2021. Det er mål om oversendelse til politisk behandling på nyåret 2022.

Oslo er Norges største og ledende fergehavn med gode forbindelser til kontinentet.

Fra Oslo går det daglige ferger til Danmark og Tyskland.

Foruten over 2 millioner passasjerer årlig frakter utenriksfergene store mengder varer og gods.

– En styrke for laget

– Med Geir Berg styrker vi vårt team innen forretningsutvikling og logistikk, sier John Kenneth Selven, direktør for logistikk og forretningsutvikling i Rambøll.

Han understreker at Berg, sammen med Rambølls spesialister innen transport, industri og samfunnsrådgivning vil styrke selskapets satsing innen tidligfaseprosjekter- og konseptutredninger.

– Berg vil lede vår satsning i Oslo og styrke avdelingen med både nyansettelser og videre utvikling av samarbeidet med gode nettverk innen dette fagfeltet. Jeg er glad for å få Berg med på laget. Men denne ansettelsen må ikke forstås dit hen, at Rambøll på noen måte ønsker å skade Flowchange AS, men heller utvikle samarbeidet videre, forteller John Kenneth Selven til Mtlogistikk.