EN MILEPÆL: Posten har nådd en enorm milepæl i Norge. Nå når Posten halvparten av landets innbyggere med elektriske kjøretøy, sier konserndirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Bring. Foto: Posten

Nå får halvparten elektriske pakker

Posten Bring har byttet ut hele kjøretøyparken i Stor-Oslo og Grenland, og leverer nå helelektrisk til halvparten av Norges befolkning.

Publisert

– Denne uken har vi fått på plass våre siste elkjøretøy i Oslo, Skien og Porsgrunn, noe som innebærer at vi alene leverer post og pakker med elbiler til over én million mennesker i Stor-Oslo og Grenlands-området. Det er en bragd som ikke hadde vært mulig uten fantastiske ansatte som virkelig har stått på de siste fem årene, sier konserndirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Bring.

Halvparten nås elektrisk

Nå leveres post med elkjøretøy til 2,7 millioner innbyggere i Norge – altså halvparten av landets befolkning. I dag benytter Posten Bring rundt 1.900 elektriske kjøretøy, som er landets største flåte av elbiler. Fra før av har byer og kommuner som Bærum, Asker, Hamar, Tønsberg og Longyearbyen kommet i mål med elektrifiseringen av varebil-parken. Nå kommer også Oslo, Porsgrunn og Skien i mål.

At Posten Brings bilpark i Oslo nå er helelektrisk, ble feiret på byterminalen på Filipstad tidligere i uken.

Stadig melder nye kommuner og byer at de er i mål med utskifting av bilparken.

– Det har ikke vært enkelt å bytte ut kjøretøyparken og få på plass biler på fornybar energi. Vi har gjennom årene støtt på mange utfordringer, men med løsningsorienterte ansatte og gode partnere har vi klart å løse dette. Jeg er stolt over at vi nå kan feire denne milepælen, sier Ryen.

Halverte utslippene

– I løpet av de siste ti årene har vi kuttet våre totale klimautslipp med 50 prosent, noe som betyr bedre luftkvalitet for innbyggerne, i tillegg til mindre støy langs veiene. Nå skal vi feire hvor langt vi har kommet, men samtidig fortsette arbeidet med å kutte utslippene fra vår øvrige transportvirksomhet, sier Ryen.

Målet for Posten Bring har hele tiden vært å fase ut de fossile varebilene, men med pandemi og krig har det tatt noe lengre tid enn ønsket.

– Dårlig tilgang på elektriske varebiler både under pandemien og det siste året med krig i Ukraina har ført til at vi har måttet vente lenger enn vi skulle ønske. Nå er vi i mål, men det betyr ikke at vi er ferdige. Flere byer og kommuner blir i løpet av året helelektriske på varebil. Videre satser vi stort på omlegging til elektriske lastebiler. Dette er et viktig satsingsområde for oss i årene framover, forsikrer Ryen.

Powered by Labrador CMS