NYE MERKER: Erik Nicolaisen (til venstre) og Bjørnar Henriksen i Quick Truckservice bygger opp merkene Yale og Carer i Norge.
NYE MERKER: Erik Nicolaisen (til venstre) og Bjørnar Henriksen i Quick Truckservice bygger opp merkene Yale og Carer i Norge.

Elektrisk i alle størrelser

FREDRIKSTAD: Med amerikanske Yale og italienske Carer kan Quick Truckservice nå levere elektriske gaffeltrucker opptil 32 tonn.

Publisert

Det ble litt omveltninger for Quick Truckservice i Fredrikstad for et drøyt år siden. Selskapet hadde begynt å få fart på salget av Hyster-trucker, da den amerikanske produsenten plutselig hoppet over til å bruke Brubakken som importør i Norge.

STOR AKTØR: Yale har et bredt utvalg av de fleste typer gaffeltrucker, og elektriske alternativ opp til 16 tonn.
STOR AKTØR: Yale har et bredt utvalg av de fleste typer gaffeltrucker, og elektriske alternativ opp til 16 tonn.

Men som en erstatning fikk Quick i stedet agenturet på Yale. Yale og Hyster er i to sider av samme sak. Begge merkene produseres av konsernet Hyster-Yale, og truckene er i de fleste tilfeller akkurat de samme.

– Nedtur

Bjørnar Henriksen og Erik Nicolaisen hos Quick legger ikke skjul på at de syntes det som skjedde rundt Hyster-agenturet var ugreit.

– Det var en nedtur å miste Hyster, sier salgssjef Nicolaisen.

– Vi hadde levert godt over 100 Hyster-maskiner, og jeg skjønner ikke at de ville rive ned det vi hadde klart å bygge opp, sier Henriksen.

Men de to blide østfoldingene hang ikke lenge med geipen, krummet nakken og begynte jobben med å få Yale ut på det norske markedet. I tillegg til Yale selger Quick også trucker fra den italienske og helelektriske produsenten Carer, noe som er en fin match.

– Mens Yale bare «går» til 16 tonn, har Carer maskiner med kapasitet opptil 32 tonn, forteller Nicolaisen.

– Det vi har stor tro på i fremtiden er elektriske maskiner som kan erstatte dieselmaskinene, også fra tre og et halvt tonn og oppover. Vi kan nå levere en full range der opp til 32 tonn, sier Henriksen.

Bygger opp på nytt

Nå skal de to fortsette å bygge sten på sten for å få fart på salget. Blant annet er to nye salgsressurser på vei inn. Blant truckene de har tro på at skal slå an, er Carers nye A-serie.

Dette er elektriske trucker er med kapasitet fra 8 tonn og opp til 20 tonn og med smarte teknologiske løsninger. Ikke minst klarer trucken en hel arbeidsdag uten å måtte lades underveis. Carer-truckene er også bygget som el-trucker fra bunnen av, og er ikke en ombygget dieseltruck. Resultatet er en truck med smidige utvendige fysiske mål.

LITEN PRODUSENT: Italienske Carer er et relativt nytt bekjentskap i Norge, men har laget trucker av høy kvalitet siden 1976. Her en truck fra A-serien.
LITEN PRODUSENT: Italienske Carer er et relativt nytt bekjentskap i Norge, men har laget trucker av høy kvalitet siden 1976. Her en truck fra A-serien.

Carer-fabrikken er også behjelpelig med skreddersøm. Et bredt spekter av ulike alternativer gjør det mulig å få akkurat den trucken man har behov for. Fingertip, joystick, varmeanlegg, klimaanlegg, elektronisk nøkkeltilgang, vektindikatorsystem, kameraløsninger og mange andre smarte tilvalg bidrar til førerens komfort og sikrer effektiv drift, opplyser Quick-gutta.

– Carer har holdt på med dette lenge. De har en genuin elektrisk tanke i bunn, og maskinene er bygget for å tåle de krava som vi stiller med nordisk varmeapparat blant annet, og skal kunne tåle kulde. Det er trucker som skal kunne tåle det meste, sier Henriksen.

Quick Truckservice har mange ben å stå på og selger også Mol terminaltraktorer, Faresin teleskoplastere, anleggsmaskiner fra Case og renholdsmaskiner fra Comac og Dulevo. Til tross for at det er en god del leveringsutfordringer i trucksegmentet for tiden, har selskapet levert en rekordomsetning i første kvartal på rundt 15 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS