HELLVIK-BRUDDET: Dagbruddet i Hellvik ligger 7,5 mil unna Sandnes. Her blir store steinblokker saget ut av fjellet og behandlet til ferdig granittheller i fabrikken like ved bruddet.

Kortreist granitt kuttet CO2-utslipp dramatisk

6000 KVADRATMETER: Lokale granittheller fra Hellvik blir Bussveiens kjøredekke på Olav V's plass i Sandnes. Å hente stein fra Kina, ville gitt ni ganger så store utslipp.

- Granitten som er lagt her er virkelig kortreist. Den blir hentet ut fra steinbruddet til Borsheim AS i Hellvik og produsert til heller og kantstein i produksjonslokaler like ved bruddet. Deretter blir den ferdige steinen fraktet rundt sju mil på lastebil før den kommer til oss her på byggeplassen i Sandnes, sier Else Marit Reierstad, seksjonssjef for Bussveien sør i Rogaland fylkeskommune i en sak publisert på deres nettsider.

6000 KVADRATMETER: Det er Stangeland som har kontrakten med Bussveien, her foran tinghuset ligger det meste allerede klart. Dette blir holdeplass for bussene på Bussveien.

Sju til ni ganger høyere utslipp

Kontrasten til importert granitt, primært fra Kina, kunne nesten ikke vært større, påpekes det.

Importgranitten har som regel reist halve jorda rundt på frakteskip, og i tillegg blitt transportert i flere ledd med lastebil, før den kommer til Norge. Dette fører til store CO2-utslipp. Faktisk sju til ni ganger høyere sammenlignet med den lokale granitten, i følge fylkeskommunen.

– Da vi valgte å benytte lokal granitt fra Hellvik, var kravet til miljø og CO2-utslipp noe som betydde mye i anbudsprosessen. Bruken av lokal granitt gir også verdiskapning i regionen og lokale arbeidsplasser. At den i tillegg er av topp kvalitet og er veldig fin å se til, gjør at vi mener dette er vinn-vinn for oss, sier Reiestad.

KORTREIST: Byggematerialene Borsheim leverer er bare 7 mil unna. Borsheim har historie tilbake til 1969.

1,5 time unna

NY FABRIKK: Jarle Borsheim forteller om den lokale granitten. Nå har de snart en ny fabrikken klar som tar alle typer granitt.

Uttaket og produksjonen foregår i Hellvik, 7,5 mil unna eller 1,5 times kjøring. Det står i sterk kontrast til eventuell kinesisk stein som må fraktes en strekning tilsvarende 11 ganger Kristiansand-Nordkapp og en transporttid på ca. to måneder, påpeker Jarle Borsheim, daglig leder i Borsheim AS.

Anortositt

– Granitt fra Hellvik er kanskje enda bedre kjent ute i verden, enn det den er her hjemme i Norge, sier Borsheim.

Dalane-regionen har en helt spesiell bergart som heter Anortositt. Den har samme egenskaper som granitt, men én stor forskjell er at den er fri for kvartskrystaller. Det betyr at anortositten ikke utsetter fabrikkarbeidere, steinleggere og andre for helseskadelig støv når en skjærer i den, slik som er tilfellet for granitt. 

Anortositten har også et unikt fargespill med brune og blå sjatteringer og omtales ofte som «Blue Antique».

OLAV V'S PLASS: Mye av steinen er allerede ferdig lagt av folka fra Stangeland.
STEINLEGGING: Steinhellene er 12 centimeter tjukke og i varierende bredde og lengde. De tyngste steinene veier rundt 180 kilo hver. Steinleggerne bruker løfteutstyr med vakuum for å få lagt dem på plass.

– Egenskapene og fargespillet til anortositt er så populært ute i verden at du finner steinen vår i alt fra eksklusive parker i Hong Kong, til luksusbygg i Dubai og kasinoer i Las Vegas. Her hjemme bruker vi den mest som belegningsstein i gatene, og nå som kjøredekke for Bussveien i Sandnes, sier Borsheim.

Bruker skrapstein

Anortositt er også populær som benkeplater til kjøkken. Og det er primært det som er grunnen til at steinen hentes ut i steinbruddet på Hellvik. Men benkeplater som skal være ett par-tre centimeter tjukke, og som skal være i store ubrutte flater og med ensartet fargespill, krever eksepsjonell kvalitet på steinen som brukes.

– Faktisk er det kun rundt fem prosent av steinen som skjæres ut her i steinbruddet som kan brukes til benkeplater. Resten er å regne for skrapstein, som ellers ikke ville blitt brukt til noe. Det er denne skrapsteinen vi bruker videre til å lage våre belegningssteiner, heller og kantstein, sier Borsheim.

BORSHEIM: Automatiserte steinsager i produksjonsanlegget til Borsheim.

Ny fabrikk

– De siste tre-fire årene har vi investert flere ti-talls millioner kroner i topp moderne produksjonsanlegg her på Hellvik. Vi har bygget ny fabrikk i umiddelbar nærhet til steinbruddet. Her har vi lagt hundrevis av solceller på taket, vi samler opp regnvann som brukes til kjølevann i produksjonen og vi har automatisert mange av prosessene når vi håndterer steinen. Slik får vi ned kostnadene, sparer miljøet og får bedre arbeidsforhold for de ansatte. Alt for å være konkurransedyktige på det norske og internasjonale markedet, sier Borsheim.

Borsheim får skryt

STEINBRA SAMMARBEID: Tett samarbeid med produsentene er viktig i store prosjekter. Prosjektleder Åsne Nord-Varhaug (i midten) og kollegaer fra Bussveiprosjektet blir forklart hvordan steinen hentes ut i dagbruddet i Hellvik.

- Vi er virkelig imponert over kvaliteten som Borsheim leverer på granitten. Her er det snakk om millimeterpresisjon og stein som gir et veldig fint inntrykk i bybildet. Og så må jeg også få understreke viktigheten ved å ha så kort vei til produsenten i slike prosjekter som dette. Da finner vi som oftest de beste løsningene sammen og kan kjapt gjøre endringer om noe ikke skulle være helt slik vi så for oss i prosjekteringen. Og det skjer jo, sier Reiestad.

– Vi er stolte av å levere steinen vår til Bussveien i Sandnes. Og vi gleder oss veldig til å se det ferdige resultatet, avslutter Borsheim.

Powered by Labrador CMS