Illustrasjonsbilde biodrivstoff.

Nå blir det full veibruksavgift på biodiesel

Høsten 2019 ønsket regjeringen å innføre full veibruksavgift på biodiesel fra 1. januar. Dette ble stanset av Stortinget og utsatt i et halvt år. Fra 1. juli innføres avgiften for fullt.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bakgrunnen for at regjeringen ønsket å innføre avgift på biodrivstoffet, var at dette ble ansett å være et effektivt virkemiddel for å redusere omfanget av palmeolje i drivstoffet.

Frem til nå har det nemlig vært mulig å blande inn avgiftsfri palmeolje i drivstoffet. En forutsetning for dette har vært at innblandingen gjøres i tillegg til den pliktige mengden biodrivstoff som må selges.

Les også: – Fjerner gulroten – beholder pisken

I 2019 var denne plikten på minst 12 prosent biodrivstoff, mens i 2020 har plikten økt til 20 prosent  biodrivstoff. Biodrivstoff som er omfattet av denne plikten, er fullt ut avgiftsbelagt uansett.

- Rammer skjevt

- Problemet med å innføre avgift på alt biodrivstoff er at det rammer skjevt, forteller Anders Kleve Svela, kategorisjef for drivstoff i Circle K Norge AS.

- Det er nemlig ikke bare palmeolje som rammes av den avgiften som nå innføres. Absolutt alt biodrivstoff blir ilagt full avgift, også biodrivstoff som er laget av rester og avfall. Dette er såkalt avansert biodrivstoff, som ikke har de samme problemene knyttet til avskoging og regnskog slik som palmeoljen, sier han.

Fornybar diesel laget av rester og avfall er et bio-produkt som reduserer CO2-utslippene med ca. 90 prosent sammenlignet med fossil diesel.

- Det er ikke annet enn tragisk at et slikt produkt skal ilegges avgift på 3,62 kr/liter, sier Kleve Svela.

- Elektrifisering av tyngre kjøretøy ligger langt frem. Da blir det helt feil å sparke beina under det eneste reelle klimavennlige alternativet for tyngre kjøretøy nå.

Resultatet er at det blir dyrere å være miljøvennlig på biodiesel for transportbedriftene som har miljøambisjoner.

Circle K tar avstand fra palmeolje

I følge tall som ble fremlagt av Miljødirektoratet i midten av mai 2020, er Circle K ett av fire store drivstoffselskap som har tatt avstand fra palmeolje i drivstoffet.

Circle K skriver i en pressemelding at de mener det er mulig å finne andre virkemidler som ivaretar behovet for å bli kvitt palmeolje, samtidig som man ikke ødelegger for det avanserte drivstoffet.

- Det åpenbare er selvsagt at hele drivstoffbransjen tar avstand fra palmeolje, men det synes dessverre umulig å få til, står det i meldingen.

- Det er imidlertid fullt mulig for myndighetene å gi avgiftsfritak kun for avansert biodrivstoff som leveres utover minimumskravet på 20 prosent biodrivstoff. Da vil biodrivstoff laget av palmeolje få full avgift, uten at man ødelegger for avansert biodrivstoff som er laget av rester og avfall, sier Anders Kleve Svela i Circle K Norge.

NB: Biogass er fortsatt fritatt for avgift. Også biodiesel levert som anleggsdiesel vil fortsatt være unntatt avgift, forutsatt at det farges/merkes på samme måte som fossil anleggsdiesel.

Powered by Labrador CMS