Ragnar Stanging (øverst) er hyret inn som kaptein for skipet. Fabrikksjef for Yara Porsgrunn, Jon Sletten, representerer Yara Norge AS som reder av verdens første batteridrevne og autonome skip - «Yara Birkeland». Foto: Yara Porsgrunn.
Ragnar Stanging (øverst) er hyret inn som kaptein for skipet. Fabrikksjef for Yara Porsgrunn, Jon Sletten, representerer Yara Norge AS som reder av verdens første batteridrevne og autonome skip - «Yara Birkeland». Foto: Yara Porsgrunn.

«Yara Birkeland» overlevert

Tirsdag ble «Yara Birkeland» overlevert fra verftet Vard Brattvåg til Jon Sletten, fabrikksjef ved Yara Porsgrunn.

Publisert

Fakta om Yara Birkeland

Lengde – 80 meter.

Bredde – 15 meter.

Dypgang – 6,3 meter

Eco-fart – 6-7 knop

Maksfart – 13 knop

Kapasitet – 120 TEU

Batterier – kapasitet 7 Mwh

Det batteridrevne og autonome skipet – som er verdens første i sitt slag – ankom Brevik ved 18.30-tiden lørdag kveld, og den formelle overleveringen fant altså sted tirsdag.

- Yara Porsgrunn leverer i dag containere fra fabrikken og til terminalen i Brevik, ved bruk av lastebiler på vei. På sikt er det tenkt at Yara Birkeland, som er batteridrevet, skal kunne erstatte dette og også kunne gjøre dette uten mannskap om bord, forklarer prosjektleder for det autonome skipet, Jostein Braaten.

Yara tok avgjørelsen og bestilte verdens første nullutslipps og selvgående skip i 2017.

En rekke ulike tester

Prosjektlederen forteller om veien fremover:

- Nå skal vi utvikle «Yara Birkeland» videre. Kongsberg Maritime skal implementere ulike autonome funksjoner før vi deretter tester ut skipet for kommersiell trafikk. Det vil si med containere om bord. Vi har ikke detaljene for når dette skjer, men det blir en gang i løpet av 2021 – og muligens en oppstart av driften mot slutten av året.

Store volumer

Yara Porsgrunn eksporterer store mengder mineralgjødsel i containere fra Herøya Industripark. I 2019 dreide det seg om cirka 18.000 containere. Ut i fra NorthSea Terminal, på folkemunne ofte kalt Breviksterminalen, går Yaras produkter med DFDS sine containerskip til store havner i Europa. Omkring halvparten av produksjonen ved Yara Porsgrunn går videre til oversjøiske markeder, hovedsakelig i Asia. Resten selges i Europa.

Yara Birkeland er nå overlevert fra verft til ny eier. Her underveis fra verftet i Brattvåg.
Yara Birkeland er nå overlevert fra verft til ny eier. Her underveis fra verftet i Brattvåg.

Ved å gå over fra lastebil til sjøtransport fra fabrikk, gjøres transporten mer miljøvennlig, man tar et stort antall lastbiler bort fra lokalt veinett, hindrer slitasje på veiene og faren for ulykker.

Komplekse utfordringer

Yara innrømmer at innovative prosjekt svært ofte også kommer med elementer av usikkerhet og utfordringer. For prosjektet «Yara Birkeland» har det vist seg at den autonome logistikken på land – varenes selvgående ferd fra fabrikk til skip og vice versa, er en stor og dyr utfordring. Derfor forsøker prosjektteamet ved Yara nå å finne en enklere løsning.

- Vi undervurderte kompleksiteten, innrømmet nylig administrerende direktør i Yara International, Svein Tore Holsether, i et intervju med Teknisk Ukeblad.

Konstruksjonen av skipet, inkludert tilpassing av batteri, kontroll og navigasjonssystem, blitt utført etter planen med kun små forsinkelser.

Involverte parter

Yara Birkeland har fått stor oppmerksomhet. Her er statsminister Erna Solberg på besøk hos Yara i Brevik i 2018 med en fjernstyrt modell av Yara Birkeland i bakgrunnen.
Yara Birkeland har fått stor oppmerksomhet. Her er statsminister Erna Solberg på besøk hos Yara i Brevik i 2018 med en fjernstyrt modell av Yara Birkeland i bakgrunnen.

«Yara Birkeland» er utviklet i samarbeid med Kongsberg Maritime. Skroget er bygd ved norskeide Vard Braila Shipyard i Romania, for deretter å bli tauet til Vard Brattvåg verft i Møre og Romsdal.

Der har skipet blitt utstyrt med det meste unntatt autonomi. Det er Kongsberg Maritime som skal forestå dette.

Massterly har management-ansvar for «Yara Birkeland» og forestår all nødvendig rekruttering av mannskap når den tid kommer. Selskapet er verdens første som baserer sin virksomhet på å operere autonome skip. Massterly er en joint venture mellom Wilhelmsen-gruppen og Kongsberg-gruppen.

- Vårt mål er å muliggjøre et skifte i transport fra vei til sjø – gjennom kostnadseffektiv, sikker og miljøvennlig logistikk, opplyser Massterly.