Skisse av Yara Birkeland ved kai på Herøya. Derfra skal den frakte kunstgjødsel til Brevik.

«Yara Birkeland» dropper å anløpe Larvik

Mange venter i spenning til det autonome skipet «Yara Birkeland» settes i drift. Fabrikksjef Jon Sletten ved Yara på Herøya forteller at dette vil skje mot slutten av 2021 – men ikke som antatt.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Yara eksporterer store mengder gjødsel i containere ut fra fabrikken på Herøya. Disse volumene har vanligvis vært fordelt mellom terminalene i Brevik og Larvik for utskipning. Om noen måneder endres logistikken, etter at Yara, Grenland Havn IKS og NorthSea Terminal har funnet en løsning der hele volumet kan gå ut fra Brevik. Avtalen skal være for ti år.

Iblant endrer industrien sin logistikk – det er å forvente. At Yara kutter ut å anløpe Larvik med det autonome skipet som planlagt, kom som en overraskelse.

– Ville satse

– Hva er den bakenforliggende årsak til at Yara nå endrer sin logistikk?

– Kortere avstand, både for lastebil og senere for «Yara Birkeland». Når containerterminalen i Brevik ville satse, og linjene var villige til å utvide anløp i Brevik, var løsningen enkel, sier fabrikksjef Jon Sletten til Moderne Transport.

Les mer om verdens første autonome containerskip Yara Birkeland: 
Yara Birkeland bygges i Norge
Automatisk lasting av Yara Birkeland

– Avstanden fra Herøya til Brevik er én tredjedel av avstanden til Larvik, og utslippene fra bilene blir derved redusert tilsvarende. Denne endringen vil også gi andre deler av næringslivet i tidligere Telemark fylke samme mulighet for en «grønn tilpasning». Denne endringen er et lite, men viktig, bidrag til det grønne skiftet, og viser at partene vil bidra til at Norge leverer på sine klimaforpliktelser, heter det i en uttalelse fra NorthSea Terminal i Brevik og Grenland Havn.

Skuffelse i Larvik

Larvik Havn har nylig forlenget kaien, delvis for å kunne håndtere Yara Birkeland. Nå ser det ut til at skipet ikke skal gå til Larvik likevel.

I uttalelsene Moderne Transport har sett fra Yara, Grenland Havn og Northsea Terminal, nevnes ikke «Yara Birkeland». Da Moderne Transport spør direkte en logistikksjef på telefon, blir det bekreftet at «Larvik primært ikke skal anløpes».

I Larvik Havn har man forberedt seg på at «Yara Birkeland» ville komme til å anløpe ved oppstart, som en del av ruten Herøya-NorthSea Terminal-containerterminalen på Revet i Larvik. Da Moderne Transport intervjuet havnedirektør Jan Fredrik Jonas i forrige uke om fjorårets volumer, påpekte han at forlengelsen av containerkaia, som nylig ble ferdigstilt, blant annet var for å ta imot «Yara Birkeland». Etter forlengelsen kan containerkaia ha to skip liggende.

– Hvordan tok dere imot nyheten i Larvik Havn?

– Vi har hatt et godt samarbeid med Yara på Herøya i mange år og skulle selvfølgelig ønske at lasten fortsatte skulle gå her. Men vi respekterer selvfølgelig Yaras avgjørelse, sier havnedirektør i Larvik, Jan Fredrik Jonas til Moderne Transport. 

Flere årsaker

– Hvor store volumer ble i 2019 gikk via henholdsvis Breviksterminalen og Larvik havn i 2019?

– Cirka 12.000 fulle containere til Brevik og 6.000 til Larvik, svarer Sletten.

– Er det økonomi, miljø eller annet som er tungen på vektskålen i denne saken?

– Økonomi og miljø. Lastebilene får kortere kjørevei og «Yara Birkeland» vil få større kapasitet med kortere seilingsrute, svarer Sletten.

Powered by Labrador CMS