Kalmar skal levere helautomatisk containerhåndtering på land, ved Yaras fabrikk på Herøya.
Kalmar skal levere helautomatisk containerhåndtering på land, ved Yaras fabrikk på Herøya. (Illustrasjon: Yara)

Automatisk lasting av Yara Birkeland

Verdens første autonome containerskip, Yara Birkeland, skal også lastes og losses helautomatisk.

I 2020 settes, om alt går etter planen, det som blir verdens første autonome containerskip i drift mellom Yaras fabrikk på Herøya ved Porsgrunn og havnene i Brevik og Larvik. Ikke bare er skipet elektrisk og styrer seg selv, også lasting og lossing skal foregå automatisk på fabrikk-kaia.

Yara har nemlig inngått en avtale med Kalmar om levering av autonomt laste- og losseutstyr. Kalmar skal sørge for både transport fra gjødselfabrikken til kaia og håndtering av containere av og på skipet.

Se videobeskrivelse av systemet nederst. 

Kalmars løsning består av en Automated Rail Mounted Gantry Crane (AutoRMG) som løfter containere av og på skipet, tre FastCharge(TM) AutoStrads, som frakter containere til og fra, og en hurtigladestasjon, samt tilkoblede automatiserings- og sikkerhetssystemer.

Tre selvkjørende containerkraner (AutoStrads) skal frakte containere til og fra AutoRMG-kranen som laster og losser containere på skipet.

Kommunikasjonsdirektør hos Yara Esben Tuman, forteller at automatiseringen av containerhåndteringen skal gjøres i faser.

- Kalmar vil gradvis øke graden av automasjon, akkurat slik vi skal gjøre med Yara Birkeland, sier han til MT.

 

Yara Birkeland skal frakte gjødsel fra Yaras fabrikk på Herøya til havnene i Brevik og Porsgrunn. Skipet vil erstattet rundt 40.000 turer med lastebil på den samme strekningen.

Kalmar skal levere utstyret i andre kvartal 2020. Partene er også enige om en full service- og vedlikeholdsavtale både for kraner og programvare. 

- Med denne avtalen blir Yara Birkeland ikke bare verdens første elektriske og autonome containerskip, dette er verdens førte virkelig digitale og elektriske supply chain, der alle operasjoner, inkludert lasting og lossing og transport er gjort helt autonomt uten utslipp, sier Tove Andersen, konserndirektør for produksjon i Yara.

Esben Tuman forteller at det foreløpig ikke er gjort avtale med noe verft om bygging av Yara Birkeland, men at dette er noe som er nært forestående. Planen er fortsatt at skipet skal være i drift i 2020.

- I begynnelsen vil vi ha folk om bord på skipet på en midlertidig bro. Deretter vil skipet fjernstyres fra land, før det til slutt vil gå autonomt og bare overvåkes fra land, sier Tuman.

En modell av Yara Birkeland ble testet ut hos Sintef i Trondheim i fjor høst. Foto: Øyvind Ludt

Yara Birkeland er et samarbeidsprosjekt mellom Yara og Kongsberg Kongsberg Gruppen på teknologi, Marin Teknikk på design, SINTEF Ocean på bygging og testing av skipsmodell, DNV GL for sertifisering og norske sjøfartsmyndigheter for å tilpasse lovgivning og reguleringer.

Til toppen