PÅ PLASS: Ole Johan Linde, CMO (til venstre) og Michael Demko, som er leder for AutoStore Retail globalt, gledet seg over en godt besøkt stand i Stuttgart.

– Viktig å vise seg frem

STUTTGART: AutoStores stand var blant de meste populære «attraksjonene» på Logimat.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

AutoStore var, på papiret, norske utstiller på LogiMat. Selv om den norske kubelager-pioneren etter hvert er blitt godt kjent også utenfor Norden, er det fortsatt viktig å markere seg på internasjonale messer.

– På de store messene er det ekstremt viktig å være synlig, sier Ole Johan Lindøe, CMO i AutoStore når han møter oss på den røslige standen i Stuttgart.

FOLKSOMT: Det vrimlet konstant med folk på AutoStore-standen i Hall 1 i Stuttgart.

På standen går en live liten AutoStore-installasjon med operative porter, og det er konstant mye folk rundt anlegget. Ifølge AutoStores rapport etter messen var AutoStoren blant de mest filmede og fotograferte «attraksjonene» på Logimat.

Utvikling fremfor alt

Synligheten ble med andre ord oppnådd. Men minst like viktig er det å holde seg i forkant. Det norske firmaet er ikke lenger enerådende innen plassoptimert kubelagring. Flere startups har konkurrerende løsninger, og på LogiMat var den aller største nyheten Jungheinrichs nye kubelagringssystem PowerCube, som du kan lese om på de foregående sidene.

– R&D er ekstremt viktig for at vi skal holde oss foran. Vi har veldig tro på vår modell og har et «proven concept» med meget høy oppetid, sier Lindøe.

Ifølge AutoStores egne tall er oppetiden til de rundt 1000 anleggene som finnes i verden i snitt 99,7 prosent.

– Vi har kontinuerlig utviklet og forbedret systemet vårt. Blant annet med lanseringen av programvareplattformen Router, som gjorde det mulig å øke produktiviteten til hver enkelt robot med 40 prosent, sier Mark Hovland Vikse, Chief Revenue Officer hos AutoStore.

Ved sin Innovation Hub på Karmøy jobber nå AutoStore blant annet med å utvikle systemer for dagligvarehandel på nett, samt kjøle- og fryseløsninger.

– Der utvikler vi neste generasjons fulfillment-løsninger spesifikt for netthandel, men også for andre bruksområder. Vi tester nå systemet og jobber hardt for å få løsningen på markedet, sier Vikse.

Solid vekst

AutoStore kan vise til en solid vekst det siste året, og omsetningen første kvartal var på 123,1 millioner dollar – 92 prosent høyere enn første kvartal i 2021. Men det skal naturligvis ikke stoppe der, og AutoStore ser for seg en vekstrate fremover på rundt 40 prosent.

– Det er fortsatt mye å fylle og store behov. De færreste lagre er fortsatt automatiserte, sier Lindøe.

Mye av markedsveksten kommer heller ikke til å skje på lagre, men i butikker der micro fulfillment-sentre er en trend. Michael Demko er leder for AutoStore Retail globalt, med base i USA.

– Dette leverer vi i Nord-Amerika der blant annet Decathlon Sports har en AutoStore i butikken sin i Calgary. Det blir en del av shoppingopplevelsen, sier Demko.

Powered by Labrador CMS