ENGASJERT: Knut Fredrik Ramstad var på 1990-tallet med på å bygge opp finn.no. Nå håper han på suksess med Mixmove.

Tenker på logistikk som internett

LYKKES: Det norske oppstartsselskapet Mixmove reduserte 3Ms behov for lastebiler til det halve, med en unik programvareløsning.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– 72 prosent av all frakt i Europa er på vei, og 20 prosent av bilene er tomme, mens resten av halvfulle.

Det sier Knut Fredrik Ramstad, CEO i Mixmove, og lar tallene henge i luften som et slags bevis på hvor langt fra optimale dagens logistikksystemer faktisk er.

All tomkjøringen og elendig utnyttet kapasitet ønsker Mixmove å gjøre noe med gjennom sine digitale løsninger. Og skal vi tro tallene Ramstad viser til fra 3M, får de det til.

3M er blant verdens ledende leverandører av blant annet kontorrekvisita og medisinsk utstyr. Gjennom bruk av Mixmoves løsninger har de klart å øke fyllingsgraden fra 37 til 92 prosent, redusert klimautslipp med 50 prosent og redusert logistikk-kostnadene med 35 prosent. Samtidig ble behovet for lastebiler redusert med 50 prosent.

Pakke for pakke

Nøkkelen er konsolidering på pakkenivå, forteller Ramstad.

– Vi har levert løsninger som gjør at vi kan merke hver eneste pakke. Når vi bygger en pall vet vi hvor hver enkelt pakke er. Vi gjør det som egentlig ikke «er lov» i logistikken, å bryte opp pallen. Vi konsoliderer og rekonstruerer en pall til pakker, forklarer Ramstad.

KUTTER LUFT: Ved hjelp av konsolidering på pakkenivå, hjelper Mixmove 3M med å fylle bilene helt opp.

Han sammenligner tankegangen med et fysisk internett der tankegangen er basert på noder.

– Tenker du i dag over hvilken server e-posten din går gjennom? Spør Ramstad, og konklusjonen er selvsagt «nei».

– Bør du da bry deg om hvem som leverer pakken? Men da må dette løses på pakkenivå. Det er mye motstand i logistikkverden i dag for å tenke sånn, sier Ramstad.

Pakke som e-post

Ramstad mener at pakker vil bevege seg gjennom terminaler slik e-poster gjør på servere i dag.

– Da snakker vi om det fysiske internettet. Sånn tror vi at logistikkverden kommer til å bli. Vi sender en vare, som går gjennom noder – terminaler i så måte. Så har vi kunstig intelligens på toppen med mye data, som gjør at vi kan styre flyten, men for å få det til må det skje på pakkenivå. Det er mye motstand i dag i logistikkverden for å tenke sånn, sier Ramstad.

Han har bakgrunn fra mediebransjen og Schibsted, og var med på å starte finn.no for over 20 år siden. Han sier at logistikkbransjen ligger langt bak mediebransjen hva gjelder digitalisering.

– Jeg kom fra en medieverden som for 15 år siden lurte på hvordan den skulle håndtere at det trykte produktet som har tilgangen i inntjening av de digitale var i ferd med å forsvinne. Hvilke forretningsmodeller skulle de bruke på for å få dette til å funke? Så har jo mediebransjen klart å omstille seg på en veldig bra måte, sier Ramstad og fortsetter:

– Da jeg kom til logistikkverden møtte jeg proprietære systemer. Logistikkledere så at det var en digital bølge på vei, de bare håpet at det ikke skjedde på deres vakt. Samtidig er marginene i bransjen så små at det er lite rom for å kjøpe hjelp, i motsetning til det mediebransjen opplevde for 20 år siden, sier han.

Dermed blir logistikken nødt til å finne den digitale veien på egen hånd, og med Mixmove mener Ramstad at de har funnet et godt system.

– Vi har laget en løsning der vi kan utnytte de proprietære systemene, det skal ikke være noen tilleggsinvestering, vi legger oss i et lag på toppen med algoritmene og sørger for at pakkene går gjennom noder med full visibilitet. Vi kjører visibilitet på operasjonelle pakker. Ikke fordi vi følger et fraktbrev fra A til B til C, sier Ramstad.

Begynte med 3M

Ramstad begynte i Mixmove for to år siden, men dette eventyret startet tilbake i 2011 med Jan Tore Pedersen, ingeniør og logistikkprofessor startet og selskapet Marlo AS. Pedersen hadde fått kontakt med logistikkansvarlig for 3M i Europa, som hadde fortalt ham at han trengte å tenke annerledes for få kutte logistikk-kostnader og redusere utslipp.

Dermed kom etter hvert et prosjekt i gang i samarbeid med 3M og DHL. I 2014 var man i drift, og det var så vellykket at prosjektet i 2016 ble utnevnt til «Best innovasjon in Europe» av EU-kommisjonen.

Siden da har businessen vokst. Nylig fikk Mixmove en stor kontrakt med DHL som innebærer at de skal hjelpe logistikkgiganten med å holde oversikt over Amazon-forsendelser i Europa.

– Avtalen innebærer at Mixmoves system skal håndtere 50.000 pakker om dagen, bestilt via Amazon fra Kina. Pakkene leveres til en transportterminal i Belgia, før de går videre ut til Amazons 33 leveransesteder i Europa.

Mixmoves løsning sørger for at alle involverte vet nøyaktig hvor pakkene er langs transportruta, og skal gjøre transporten mer effektiv ved å øke fyllingsgraden på transportene.

– Vår løsning øker effektiviteten og reduserer kostnadene. Til nå har mange brukt flyfrakt, for eksempel for varer fra Kina til Europa. Det er veldig dyrt, bruker lang tid og står for høye miljøutslipp. Konsolidering og veitransport er en rimeligere løsning, men kanskje aller viktigst er det å utnytte plassen i lastebiler, fly og båter, forteller Ramstad.

Av andre kunder kan nevnes DSV, DB Schenker, Elkem og NHS – det britiske statlige helsevesenet. Sistnevnte har forberedt seg på Brexit ved å sette opp en logistikkhub i Belgia der forsendelser konsolideres ved hjelp av Mixmove slik at man sikrer at bilene er fulle før de sendes til Storbritannia.

Kunde i Asia

Ramstad forteller også om en stor 3PL-kunde i Asia, der Mixmove har tatt utgangspunkt 156 ruter i Malaysia, som kunden brukte rundt sju timer på å optimalisere. Med Mixmove tok prosessen et par minutter.

I dag er Mixmove 25 ansatte, med tilstedeværelse i Portugal, Polen, Tyskland, Danmark, Spania og Sveits.

– Nå ønsker jeg å doble antall salgshoder i løpet av neste år, sier Ramstad, som forteller at planen opprinnelig var å tjene penger i løpet av 2021.

– Men nå har vi fått en ny styreleder i rutinerte Geoffrey Finlay. Han utfordret oss på det: hvorfor skal dere tjene penger nå?, forteller Ramstad.

Med seg på eiersiden har Mixmove fått kapitalselskapet Idekapital, som har som visjon å investere i nye teknologi- og programvareselskaper i Norge. Bak fondet står navn som Anders Brandt, Kristian Øvsthus og Magnus Carlsen-manager Espen Agdestein.

Forretningsmodellen er at Mixmove får betalt for hver scan kunden gjør.

– I dag har vi rundt 75.000 scans om dagen – to millioner i måneden. Vi skal doble antall scans årlig de neste tre årene. Målet er 4,8 millioner scans i 2022, sier en offensiv Ramstad.

Powered by Labrador CMS