Til høsten starter Fabritius med å tilrettelegge veier og klargjøre tomter for byggingen av Oslo Logistikkpark Drøbak. Ill.: Fabritius

Spaden i jorda for logistikk-gigant

Til høsten stikkes spaden i jorda for byggingen av en 190.000 kvadratmeter stor logistikkpark ved Oslofjordtunnelen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bak prosjektet står Fabritius.

Stadig flere eiendomsaktører og leietakere innen lager og logistikk er blitt interessert i den såkalte sydkorridoren de seneste årene.

Derfor har blant andre Bjørn Rune Gjelstens logistikkspesialist Fabritius posisjonert seg i området. Prosjektsjef Halvor S. Snarvold mener sydkorridoren har en gunstig lokalisering for mange av lagerbrukerne.

– Vi har tro på både nord- og syd-korridoren. Det som kjennetegner syd-korridoren er at den ligger tett på E6 fra Sverige, hvor mye av varestrømmen inn i Norge kommer. Samtidig har man også E18 fra øst, E6 nordover inn mot Oslo og E134 mot vest. Dermed har man et veldig godt utgangspunkt for distribusjon av varer til hele Østlandet for de virksomhetene som velger å lokalisere seg der, sier Snarvold til NæringsEiendom.

Ved Oslofjordtunnelen

Fabritius har kjøpt et stort kontorområde på Holt utenfor Drøbak. Der jobber selskapet nå med å realisere prosjektet Oslo Logistikkpark Drøbak, som de eier sammen med Backe Prosjekt.

– Oslo Logistikkpark Drøbak ligger sentralt til ved nedkjøringen i Oslofjordtunellen, og med kort vei til Oslo. Her kan vi bygge opptil 190.000 kvadratmeter bygg, og det blir det største tomteområde under 30 minutter fra Oslo, sier Snarvold.

Han forteller at Fabritius også har et område i Moss.

– Det ligger rett ved den nye dry-porten til Moss Havn og det nye lageret til Europris. For enkelte er transport over sjø det billigste og beste alternativet, og med økt miljøfokus tror vi nærhet til havn kan være gunstig fremover, sier Snarvold.

Prosjektsjef Halvor S. Snarvold i Fabritius.

Utviklingen i gang

Fabritius går nå i gang med utviklingen av Oslo Logistikkpark Drøbak. De skal bygge ca. 2,5 kilometer fylkesvei og klargjøre flere tomter.

– Området er ferdig regulert, og her er det klart for å starte opp med prosjekter. Vi har signert en intensjonsavtale med en aktør og er i tidlig prosess med ytterligere leietakere. Dette er et område som vil være konkurransedyktig på beliggenhet og leiepris. Også i Moss er vi klare for utbygging, der venter vi bare på leietaker. Vi håper å kunne starte her i løpet av 2020, sier Snarvold og fortsetter:

– Vår erfaring tilsier at det er noe forskjell på virksomhetene som etablerer seg i henholdsvis nord og sør, selv om det er vanskelig å kategorisere. Det virker som de virksomhetene/lokasjonene som server Østlandet og Stor-Oslo i større grad etablerer seg i sør, mens de som har distribusjon nasjonalt oftere etablerer seg i nord. Det er også en overvekt av lagre med hovedkontor i nord-korridoren. Større leietakere har som oftest et behov for å kunne ekspandere og da blir det gjerne større områder som vårt i Drøbak som har store nok tomter med utvidelsesmulighet, sier prosjektsjef Halvor S. Snarvold til NæringsEiendom.

Powered by Labrador CMS