Azane og Yara forventer at de kan starte drift av bunkringsanlegg i Skandinavia i 2025.

Yara med på storinvestering i norsk ammoniakk-startup

Investeringen fra Yara og Navigator vil sette Azane i stand til å starte byggingen av den første enheten for ammoniakk-fylling i Norge.

Publisert

Yara Growth Ventures AS, investeringsselskapet til Yara International AS, og Navigator Holdings Ltd. har sikret seg eierandeler på 14,5 prosent hver i det norske oppstartsselskapet Azane Fuel Solutions AS til over 60 millioner kroner. Investeringen skal finansiere utbyggingen av de første bunkringsenhetene for ammoniakk, opplyser Yara i en pressemelding.

Azane, som er eid av de norske selskapene ECONNECT Energy AS og Amon Maritime AS, ble startet i 2021. Selskapet skal levere teknologi og tjenester for bruk av ammoniakk som drivstoff, som en del av omstillingen til grønn skipsfart. 

Azane ønsker å bygge verdens første bunkringsnettverk for ammoniakk, og Yara Clean Ammonia er en av de kommersielle partnerne som har forhåndsbestilt. Investeringen fra Yara og Navigator vil sette Azane i stand til å starte byggingen av den første enheten for ammoniakk-fylling i Norge og være viktig for utviklingen av selskapet. Azane jobber allerede med å utvide bunkringsvirksomheten sin til andre land, samtidig som de sikter på å utvide teknologi- og tjenestetilbudet sitt innenfor håndtering av ammoniakk som drivstoff. Yara oppgir at målet er å «kickstarte» overgangen til nullutslippsdrivstoff i maritim transport.

Forventer drift i 2025

Partene forventer at de kan starte drift av bunkringsanlegg i Skandinavia i 2025. På sikt anslår de at det potensielle markedet for ammoniakk-drevne skip tilsvarer hele «deep sea»-segmentet innenfor internasjonal skipsfart, der om lag 100.000 skip forventes gradvis å gå over til karbonfritt drivstoff. I dag utgjør skipsfarten om lag tre prosent av de globale klimagassutslippene.

Azane har inngått et partnerskap med Yara Clean Ammonia, som har som mål å levere ren ammoniakk til Azanes bunkringsenheter når de er i drift.

– I dag finnes det ikke bunkringsanlegg for ammoniakk som drivstoff. Med denne investeringen forventer vi at det blir en realitet i løpet av et år, og det hele starter i Skandinavia. Vi tror dette blir en milepæl i arbeidet med å redusere utslipp fra global skipsfart. Ved å sette Azane i stand til å komme først i gang med denne infrastrukturen, fyller vi igjen et kritisk hull i verdikjeden for bruk av ren ammoniakk som drivstoff, sier Stian Nygaard, investeringsdirektør I Yara Growth Ventures.

Nygaard blir også en del av Azanes styre for å bidra til å bygge selskapet videre. 

– Grønn ammoniakk er avgjørende

Mads Peter Zacho, administrerende direktør i Navigator, er fornøyd med investeringen. 

– Grønn ammoniakk er avgjørende for å lykkes med grønn skipsfart i fremtiden, og Azane jobber for å tette et synlig og viktig gap i verdikjeden. Den globale etterspørselen etter ammoniakk er ventet å tredoble innen 2050, der drivstoff til skipsfart utgjør en stor del.

– Krav og reguleringer om overgang til grønt drivstoff i skipsfarten blir stadig strengere. Med det bakteppet er jeg svært fornøyd med at Navigator ikke bare reduserer eget avtrykk, men også investerer i nye prosjekter som vi tror kan både støtte og fremskynde omstillingen i hele industrien. Vi gleder oss til å styrke samarbeidet vårt med både Yara og Azane med dette samarbeidet, sier Zacho. 

André Risholm er styreleder i Azane, og sier i en kommentar: 

– Det kommer til å styrke selskapet vårt enormt å samarbeide med to av verdens ledende aktører innen ammoniakk. Den ene fra industrisiden og den andre fra shippingsiden. Begge kommer inn som strategiske investorer for å bygge selskapet videre. De nye midlene kommer til å fremskynde vekstambisjonene våre både i Skandinavia og globalt. Som en «first mover» blir Azanes bunkringsløsninger med på å muliggjøre overgangen til karbonfritt drivstoff for shipping-aktører verden over, ved å vise frem de første kommersielle, fullskala bunkringsprosjektene i full drift. 

Powered by Labrador CMS