Den elektriske trekkvognen klargjøres før avreise fra Ahlsells logistikksenter på Gardermoen.

Tur-retur Førde på strøm

I samarbeid med ColliCare teste Ahlsell ut langtransport med elektrisk trekkvogn. Det gikk. Men det gikk tregere, og transportøren er foreløpig avhengig av personbilladere.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ahlsell og ColliCare har i samarbeid testet kjøring på 100 prosent elektrisitet fra Ahlsell sitt lager ved Gardermoen til terminal i Førde. Første testkjøring på den drøyt 430 kilometer lange turen var vellykket med en Volvo FH Electric.

Men testen viser også at det gjenstår noe utvikling av både teknologi og infrastruktur før strøm kan bli en foretrukken energibærer på langtransport.

- Det tok to timer ekstra. Hva skal vi gjøre da? Skal vi skyve ordrestoppfristen eller skal kunden måtte akseptere å få varene senere, spør logistikkdirektør i Ahlsell Odd Hannestad.

To ladestopp ble nødvendig på veien, og her var det nødvendig å bruke privatbilladere som er tilgjengelig langs veien. Da er man også avhengig av at det faktisk er plass ved laderne når man kommer.

- Ahlsell er jo veldig fornøyd med at denne testen faktisk fungerte, dog med noe lenger framføringstid grunnet lading. Dette viser at bærekraftige EL-løsninger også på lengre distanser er rett rundt hjørnet, og det ønsker vi i Ahlsell velkommen, sier transportsjef i Ahlsell Tom-Kjetil Syversen.

Powered by Labrador CMS