Nye RX60-35/50 kan kjøres to skift før det trengs batteribytte eller lading.
Nye RX60-35/50 kan kjøres to skift før det trengs batteribytte eller lading.

Ny kraftig el-truck fra Still

Den tyske truckprodusenten har oppgradert 5-tonneren sin.

Publisert

I fjor høst lanserte Still den oppgraderte RX60-serien med trucker opp til 3,5 tonn. Nå har turen kommet til de litt større brødrene i RX60-familien, nemlig trucker opp til 5 tonn.Lanseringen omfatter sju ulike modeller, en 3,5-tonner med lastsenter på 600 mm, og 4-, 4,5- og 5-tonnere med lastsenter på enten 500 mm (standard) eller 600 mm.

Batteribytte er enkelt ved at døren kan åpnes 180 grader.
Batteribytte er enkelt ved at døren kan åpnes 180 grader.

I likhet med de mindre truckene, er RX60-35/50 råkraftige maskiner med lang batteritid, som skal gjøre dieseltrucker i samme klasse overflødige. Moderne Transports test viste at RX 60-25-maskinens om ble lansert i fjor, var den første elektriske trucken som overgikk de beste dieseltruckene på markedet når det gjelder ytelse og effektivitet.

Prinsippene fra lillebror er nå da selvsagt videreført i de større truckene. Ytelsen er gjort mulig ved hjelp av to kraftige innkapslede trefasede drivmotorer med aktiv nedkjøling. Motorene er plassert direkte på drivakselen, og yter 11 kW hver. Motorene gir 46 prosent mer kraft enn i forgjengeren.

Dette gir trucken rask akselerasjon og en topphastighet på 20 km/t.

Still skryter også av lavt forbruk og en batterikapasitet på 930 Ah (59,5 kWh) , eller helt opp i 1480 Ah (118,4 kWh) med litiumbatteri, kan truckene klare to skift før det trengs lading eller batteribytte.

For føreren inneholder den nye versjonen også noen fordeler. Det er 16 mm mer luft mellom hodet til føreren og taket, og plassen til føttene har økt. Det skal være mulig å ha god bevegelighet for folk med vernesko helt opp i størrelse 50.

Moderne Transport kommer tilbake med mer om den nye truckserien i neste utgave.