Aasfjell er det første av to hybriddrevne bulkskip som skal leveres til Aasen Shipping.

Første hybride bulkskip

Leveringen av «Aasfjell» til Aasen Shipping i Mosterhamn fredag 18. desember, vil markere et nytt skritt i en grønn omstilling innen nærskipsfarten. «Aasfjell» er det første nybygde hybriddrevne bulkskip i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kystrederiene forteller at skipet på 9.150 dødvekttonn, dwt, tilhører en ny generasjon lasteskip av optimalisert konstruksjon for reduserte utslipp av drivhusgasser med innovativt fremdriftssystem og utrustning. Dette er effektive og rasjonelle skip, som skal gjøre tjeneste i mange år. Fremfor alt er det rederinæringens svar på miljøutfordringene basert på dagens teknologi.

– Dristig

Aasen Shipping har siden starten i 1981, bygd opp en virksomhet med bulktransport og fraktkontrakter for industribedrifter og entreprenører i Europa med store selvlossere. Det vil si bulkskip med gravemaskin. Rederiet har ført an i utviklingen med større skip og driver i dag syv skip i størrelsen 6.000-7.600 dwt. Kontraheringen i 2019 av to skip på 9.150 dwt fra Royal Bodewes i Hoogezand i det nordlige Nederland, var derfor et dristig skritt i en miljøtilpasning, påpeker Kystrederiene.

Skipet bygger på en design fra verkstedet, Ecotrader 9000 Hybrid. Dette ble utviklet videre i samarbeid med Wärtsilä med integrert system for gir, hovedmotor, propellsystem og batteripakke for optimal energiutnyttelse. Batteripakken på 339 kWt, gjør det mulig med utslippsfri manøvrering i havn. Elektrisk gravemaskin i kombinasjon med landstrøm, vil gi støy- og utslippsfri lossing.

Første av to

For rederiet vil «Aasfjell» og søsteren «Aasfoss», som kommer i april, gi miljøfordeler for kundene ved transport og lossing, både i bebygde strøk og ved store utbyggingsprosjekter. Dette er effektive transportmaskiner som kan losse inntil 900 tonn pr. time, påpeker Kystrederiene videre.

– Det som er viktig nå, er å tjene penger og få teknologien til å fungere. På sikt får vi håpe at også kundene ser verdien av investeringene, sier Torbjørn Torkelsen i rederiet.

Kystrederienes største

Administrerende direktør Tor Arne Borge i Kystrederiene, peker på at det er viktig at den norske CO₂-avgiften harmoniseres med EUs, og at det stilles miljøkrav til industri og anleggsprosjekter, som sikrer slike miljøinvesteringer. Det er også viktig med de rette virkemidler for flåtefornyelse. I dette prosjektet har NOX-fondet og Enova bidratt til finansiering av merkostnadene ved miljøinvesteringen.

«Aasfjell» er det største skip innmeldt i Kystrederiene

Powered by Labrador CMS