Hurtigruten Norge for første gang regelmessige seilinger fra Oslo med den såkalte Nordkappekspressen. Her passerer MS Trollfjord Torghatten.
Hurtigruten Norge for første gang regelmessige seilinger fra Oslo med den såkalte Nordkappekspressen. Her passerer MS Trollfjord Torghatten.

Hurtigruten med vinterrute til Oslo

- Hurtigruten har i dag en omfattende avtale med Nor Lines, og de er vår samarbeidspartner på gods. Selv om vi ikke har signert en egen avtale knyttet til seilingene med MS Trollfjord er det naturlig at vi samarbeider også om dette.

Publisert Sist oppdatert

Mannen som sier dette til Moderne Transport er Stein Lillebo i Hurtigruten

Hurtigrutens nye ruter:

Fakta om Svalbardekspressen:

  • Ruten vil gå mellom Bergen og Svalbard.
  • På veien vil skipet etter planen besøke Åndalsnes, Træna, Stokmarknes, Tromsø, Honningsvåg, Bjørnøya, Longyearbyen, Ny-Ålesund, Senja, Svolvær, Brønnøysund, Ålesund og Urke i Hjørundfjorden.
  • Er en gjenopplivning av den historiske ruta Svalbardekspressen, som var i drift fra 1968 til 1982.
  • Skipet vil ta med gods.
  • Reisen varer i 15 dager (14 netter om bord)
  • Blir drevet fra mai til september (første avgang 3. juni 2023)

Fakta om Nordkappekspressen:

  • Går mellom Fastlands-Norges nordligste og sørligste steder, Nordkapp og Lindesnes
  • Hver rundtur vil enten starte eller bli avsluttet i Oslo. Den andre snuhavnen vil være Bergen, så annenhver reise starter i enten Bergen eller Oslo og avsluttes i den andre snuhavnen.
  • Underveis vil skipet besøke Kristiansand, Lindesnes, Farsund, Haugesund, Hardangerfjorden, Ålesund, Brønnøysund, Svolvær, Stokmarknes, Tromsø, Honningsvåg/Nordkapp, Alta, Lødingen, Rørvik og Molde.
  • Skipet vil ta med gods.
  • Reisen varer i 13 dager (12 netter om bord)
  • Blir drevet fra september til mai (første avgang 26. september 2023)

Fakta om MS Trollfjord:

  • Skipet er i dag erstaningsskip i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes
  • Blir i 2023 satt inn i de nye rutene Svalbardekspressen og Nordkappekspressen
  • MS Trollfjord er klargjort for tilkobling til landstrøm. Skipet vil i 2023 ha installert toppmoderne rensesystemer for både grå-, svart- og ballastvann. Vil i 2024 få nytt SCR-system som kutter NOx-utslipp med 80 prosent.
  • Planlagt oppusset: 2023
  • Byggeår: 2002
  • Skipsverft: Fosen Mekaniske Verksted
  • Senger: 576
  • Bruttotonnasje: 16 140
  • Lengde: 135,75 m
  • Skipsbredde: 21,5 m
  • Fart: 18 knop

Nylig ble det kjent at Hurtigruten for første gang lanserer en vinterrute der hovedstaden er med.

- Hurtigruten Norge er veldig glade for at vi nå kunne lanserer to seilingene med MS Trollfjord, der vi nå for første gang inkluderer Oslo, og gjenopptar seilinger til Svalbard. Vi ser fram til å komme i gang med to ikoniske seilinger, hvor godstransporten er med som en helt sentral del av Hurtigrutens DNA. Ikke minst gjelder dette seilingene til og fra Svalbard, hvor vi har fått klare signaler om at kapasiteten, som nå kommer, er etterlengtet, sier Lillebo.

- Godt tilpasset gods

- Hvor mye gods er det plass til på MS Trollfjord?

- MS Trollfjord tar i overkant av 300 paller fordelt på de tre segmentene kjøl, frys og tørrlast. I tillegg tar skipet rundt 35 personbiler. Dette er en kapasitet som er godt tilpasset kombinasjon av passasjer og gods, og fasilitetene som eksisterer i de anløpsstedene vi har på seilingsplanen.

- Hvilke havner skipet anløpe på sin ferd?

- MS Trollfjord vil i sommersesongen seile Bergen-Longyearbyen-Bergen (Svalbardeksopressen) og Oslo – Honningsvåg (Nordkapp) – Bergen/Bergen-Honningsvåg-Oslo på vinteren, med et utvalg mellomliggende havner. Vi har i utgangspunktet godstjeneste i et utvalg av disse havnene — litt avhengig av eksisterende fasiliteter, men dette er mulig å utvide. Vi må nå se nærmere på detaljene i dette sammen med ekspeditører langs kysten, Nor Lines og ikke minst kunder, forteller Stein Lillebo.

En av de nye rutene vil gå fra Bergen til Honningsvåg og så til Oslo.
En av de nye rutene vil gå fra Bergen til Honningsvåg og så til Oslo.
MS Trollfjord kan ta med både kjøl-, frys- og tørrgods på sin rute langs kysten.
MS Trollfjord kan ta med både kjøl-, frys- og tørrgods på sin rute langs kysten.

Sommerens rute går fra Bergen og anløper Åndalsnes, Træna, Stokmarknes, Tromsø, Honningsvåg, Longyearbyen, Ny-Ålesund/Kongsfjorden, Tromsø, Senja, Svolvær, Brønnøysund, Ålesund, Hjørundfjorden før skipet igjen er tilbake i Bergen.

Om vinteren starter ruten i Oslo og går videre til Kristiansand, Farsund, Haugesund, Hardangerfjord, Ålesund, Brønnøysund, Svolvær, Stokmarknes, Tromsø, Honningsvåg, Alta, Lødingen, Rørvik, Molde og Bergen.

Vurderes underveis

- Er det mulig å sende og motta gods i alle disse anløpshavnene - og hvordan går man i så fall fram?

- Vi skal forsøke å ta med gods der det er praktisk mulig. I de aller fleste anløpsstedene er det også eksisterende infrastruktur med ekspeditører som håndterer godset lokalt. Der denne infrastrukturen ikke finnes, må vi gjøre noen vurderinger basert blant annet på markedsgrunnlaget. Kunder kan booket godset inn via Nor Lines sentralt, eller via de lokale terminalene. Godset bør med fordel bookes dagen før avgang, men vi forsøker å være fleksible. Så lenge det er plass og praktisk mulig ønsker vi og Hurtigruten å få det med, svarer Oddgeir Hepsø, daglig leder i Nor Lines.

MS Trollfjord har mulighet til å ta med gods i alle tre fraksjoner kjøl, frys og tørrlast, i tillegg til biler.

Et felles mål

Slik vil ruten til Svalbard se ut.
Slik vil ruten til Svalbard se ut.

Noe av det Hurtigruten finner spennende er å kunne koble begge de nye seilingene – både Nordkappekspressen og Svalbardekspressen – til eksisterende godstjeneste i Kystruten.

- Både Hurtigruten og Nor Lines ønsker å gjøre vårt ytterste til å øke godstransporten på kjøl, og bidra til overføring fra vei. Vi tror og håper at hensynet til veisikkerhet og miljø, gjør at vi nå kan få det skiftet som har vært et politisk mål i en årrekke. I motsetning til annen godstransport på kjøl, som er container-basert, tar Hurtigrutens skip stykkgods. Dette betyr et produkt som er godt tilpasset både bedrifts- og privatmarkedet. Koblet sammen med våre skip i Kystruten og Nor Lines sitt eksisterende landsdekkende nettverk, tror vi dette kommer til å bli en tjeneste som når det aller meste av landet, inkludert Svalbardsamfunnet. Hurtigruten har seilt med gods til og fra Longyearbyen og Ny-Ålesund i en årrekke tidligere. Vi gleder oss til å igjen å kunne bidra gjennom Svalbardekspressen. Liggetiden med MS Trollfjord blir lenger enn i Kystruten, og gir naturligvis større mulighet til å ytterligere optimalisere tjenesten, påpeker Stein Lillebo, Hurtigruten.

Powered by Labrador CMS