OPPGRADERING: Slik skal servicebryggen se ut når den står klar om få uker
OPPGRADERING: Slik skal servicebryggen se ut når den står klar om få uker

Store planer i Sortland

BLÅ HUB: Sortland Havn er i ferd med å etablere en ny servicebrygge, men det er bare første skritt. Planen er en helt ny containerhavn med store næringsområder tilknyttet.

Publisert
LEGGER PLANER: Julie Brekke er markedsanalytiker i Sortland Havn.
LEGGER PLANER: Julie Brekke er markedsanalytiker i Sortland Havn.

Sortland Havn håndterer både passasjertrafikk, containere, prosjektlast, fiskeri og stykkgods, i tillegg til å være nabo med en etter hvert mye omtalt Kystvaktstasjon. Havna er i vekst, og jobber for å legge til rette for at den veksten ikke skal bli begrenset av tilgjengelig infrastruktur.

I løpet av året åpner en 150 meter lang og seks meter bred ny servicebrygge som skal bidra til et løft for både fiskeri og annensjøbasert aktivitet i Vesterålen. Anlegget vil våre åpent for fartøy opptil 40 meter, og vil også være en del av havnepromenaden i Sortland. Anlegget vil få landstrøm og etter hvert ladestrøm, noe som vil bidra til at fartøy kan ligge til kai uten utslipp og støy.

- Dette tror vi vil bli satt pris på av lokalbefolkningen. Dette er første nye del av det vi kaller for «blå hub». Vi skal ha en strategisk utbygging over år, der vi fordeler ulike tjenester utover ulike områder, forteller Julie Brekke, markedsanalytiker i Sortland Havn.

Vil flytte containerhavna

Et større prosjekt som havna jobber med på sikt, er etableringen av et helt nytt havneavsnitt. Dit ønsker havna i hovedsak å flytte containertrafikken.

VARIERT: Havna i Sortland kan håndtere de fleste typer gods.
VARIERT: Havna i Sortland kan håndtere de fleste typer gods.

- Vi har ganske stor økning i containertrafikken, og er Nord-Norges fjerde største containerhavn. Vi forventer å klatre videre på den lista, og har et mål om at vi innen 12-24 måneder vil være oppe i 10.000 TEUs per år, sier Brekke.

Selv om planene om et nytt havneavsnitt er ambisiøse, er det ennå ikke avgjort hvor det havner rent fysisk. Et område som er aktuelt er Kringlen, litt nordøst for Sortland sentrum, men havnen ser også på andre mulige lokasjoner. Brekke forteller at havna ønsker å etablere mer enn bare en kai.

RUTETRAFIKK: Havnevirksomheten i Sortland er variert. Her er Samkips LNG-skip Kvitbjørn på besøk.
RUTETRAFIKK: Havnevirksomheten i Sortland er variert. Her er Samkips LNG-skip Kvitbjørn på besøk.

- Vi ønsker å få til en næringsklynge. Det skorter på næringsområder i Sortland kommune. Et havneavsnitt er jo havnerelatert men vi ønsker å ha andre ting der. Det kan være fryse- og kjøleterminaler, anlegg for hydrogen, LNG eller hva som måtte være i vinden når vi kommer så langt og også annen type industri som har nytte av å ligge nær havnen. Også ønsker vi å ha med oss forskning og utvikling, sier Brekke.

Autonomi og digitalisering

Det viktige for havna er å legge til rette for et godt og levende næringsliv i regionen, understreker hun.

- VI må ha økonomiske transportløsninger for kundene. Vi jobber derfor med å få til et moderne og fremtidsrettet havneavsnitt, der vi tenker på miljø og autonomi. Vi studerer også nøye hvordan det jobbes med digitalisering i havner, sier Brekke.

Et av målene med det nye havneavsnittet er også lede tungtransport vekk fra sentrumskjernen, og gi rom for videre utvikling av Sortland by.

Powered by Labrador CMS