Stilig gateracer

Citroën-forhandleren Auto Elite i Oslo har stylet opp en 90 hk versjon av Berlingo som MT har hatt gleden av å teste.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at Citroën Berlingo ble oppgradert i 2008, har modellen stadig vært gjenstand for mindre oppdaterninger, og bilen fremstår fremdeles som tipp topp moderne. Foreløpig er ikke bilen tilgjengelig med Euro 5-motorer i dieselversjon, men med PSAs motorprogram tilgjengelig regner vi med at dette er på plass før avgasskravene i Euro 5-normen blir obligatoriske 1. januar 2012.

Moderne Transport valgte denne måneden å kjøre 90 hk-versjonen ettersom Citroën markedsfører denne hardt om nå dagen. Demobilen som var den korte utgaven, var utstyrt både med kufanger, ekstralys og lavprofildekk og tiltrakk seg betydelig oppmerksomhet.

Skilleveggen var den originale gitterveggen fra fabrikk, som grunnet norsk regelverk ikke kan åpnes for å gi plass til ekstra lange gjenstander. Skilleveggen var også utstyrt med et ekstra trekk som vi antar skal holde på varmen i førerkabinen, for trekket hindrer nok minimalt med støy fra lasterom til førerkabin. Enkelte av sjåførene som prøvde bilen, skvatt for øvrig til under rygging da gjenskinnet i trekket virket som et speil, og gjenstander foran bilen kunne virke som om de var rett bak bilen i stedet.

Behagelig kjøretur

Ofte er det slik at en bil virker litt stiv når den utstyres med lavprofildekk. I denne utgaven synes vi det fungerte greit, og bilen ble ikke nevneverdig mer stumpete, iallfall ikke under kjøring med last. Kjøringen uten last ble denne gangen begrenset til noen få mil på gode veier. Også her fungerte de lave dekkene bra.

Motoren har ingen problemer med å klare de 400 kiloene  last vi kjørte testen med. Det var ikke behov for mer giring enn normalt opp de bratteste kneikene, og retningsstabiliteten ble opplevd som god. Men de fleste av våre testveier har i sommer fått et nytt lag med asfalt slik at de dypeste hjulsporene nå er fraværende på testruten.

Støynivået er noe høyere enn hos andre biler i denne kategorien, men mye av dette skyldes nok fraværet av en tett skillevegg.

Førerkabinen

Setene er litt harde for undertegnede, men vil nok passe for de fleste da jeg vanligvis foretrekker noe mykere seter. Bilens instrumentering er logisk og oversiktlig.

En av våre kolleger slet med pedalplasseringen fordi clutch og brems sitter for tett. Bena skubbet borti hverandre til stadighet for ham.

Løsningene for passasjersetene er nesten et studium for seg. Begge de to passasjersetene kan slås opp individuelt, det lengst til høyre kan sågar slås opp slik at det blir fri plass på gulvet om noe spesielt skal transporteres. Begge seteryggene kan slås ned, det ytterste slik at det kommer i høyde med resten av lasterommet. Dessverre kan ikke gitteret i skilleveggen åpnes, så det fine poenget kan ikke utnyttes til fulle i Norge. For voksne mennesker passer midtsetet best for svært korte turer, men til gjengjeld kan det konverteres til arbeids- eller spisebord, og under setet er det et nyttig oppbevaringsrom.

Det eneste vi egentlig savnet, var en brukbar koppholder. Nede på gulvet var det noe som skulle tjene som koppholder, men med lave kanter ville en kopp velte i første sving, eller ved første oppbremsing. Også i dørene var det noe som skulle forestille en koppeholder, men heller ikke her våget vi å sette fra oss en kopp med varm kaffe.

Lasterommet

Berlingo i kort versjon reklamerer med plass til 2 Europaller. Dette er i og for seg korrekt, men bare dersom pallene ikke skal lastes fullt ut. Det er nemlig bare i snaut 20 cm høyde det er plass til to paller. Innlasting via bakdørene viste seg også å være en utfordring dersom Europallen var lastet ut til ytterkantene. Døråpningen er nemlig vel 120 cm bred bare opp til 75 cm høyde.

Den todelte bakdøren har en ekstra manuell dørlås slik at den venstre døren kan sperres og den høyre kan være åpen for å få med lang last. Lasterommet inneholder et tilstrekkelig antall lastesikringspunkter som er plassert godt ut til sidene, men ved to Europaller (på tvers) vil sikring av lasten ikke være mulig. Innlasting med truck er imidlertid en enkel operasjon da dørene kan låses i posisjonene 90- eller 180 graders åpning.

Powered by Labrador CMS