En komplett prisvinner

SANDEFJORD: Pål Asbjørn Vindegg (62), logistikkdirektør i Komplett siden 2003, stakk av gårde med Moderne Transport-prisen for 2010. Netthandels-konsernet har gått fra skanse til skanse og har etablert seg som et av Nordens ledende e-handelsselskap. 

Publisert Sist oppdatert

Prisen ble delt ut 18. oktober under "Logistikk og Transport" på Gardermoen, og i år var det en transportbruker som kunne smykke seg med den prestisjetunge tittelen. Vindegg følger i fotsporene til Einar Olsen, havnedirektør i Drammen, som mottok MT-prisen under fjorårets konferanse.

Vindegg vil være den første til å innrømme at han ikke alene står ansvarlig for Komplett-konsernets vedvarende suksess. Gründer Eric Sandtrø som hoppet av "skuta" i 2007 og konsernsjef Ole Vinje som kom med på Komplett-laget i 2007 (kom fra MPX.no), er kun to av mange andre som fortjener en honnør for nettsuksessen i Sandefjord. Ettersom MT-prisen er en logistikkpris er det imidlertid naturlig at prisen tilfaller logistikkdirektør Vindegg. At Vindegg, som opprinnelig var "kun" logistikkdirektør, nå også har blitt utnevnt som direktør for drift og utvikling i Komplett-konsernet, gjør oss imidlertid sikre i vårt valg av prisvinner.

Netthandelen i været

Netthandelen har bokstavelig ”tatt av” de siste årene, og vi nordmenn tilhører ikke sinkene når det gjelder å legge shoppingturen til cyberspace. Tall fra svenske Posten viser at distansehandelen i Norden (netthandel og postordre) utgjorde 90 milliarder svenske kroner ifjor, tilsvarende over 4% av den totale detaljhandelen i Norden. Tallene viser også at nordmenn er de ivrigste innen distansehandelen, målt i antall kroner i snitt. Det er i en slik setting man må se årets pris.

Komplett-konsernet har stukket av med sin del av kaka og hadde ifjor en omsetning på 3,75 milliarder kroner. At Vindegg og Komplett mottok årets pris er en anerkjennelse av de grepene som er gjort de seneste årene, ikke kun i år. 

Jernia-avtale

Komplett har på mange måter vært fyrtårnet i netthandelutviklingen her på berget. De er også en av få norske netthandelsaktører som også har gjort suksess internasjonalt, da i første rekke i Sverige og Danmark. Vindegg, som ble ansatt som logistikkdirektør i Komplett i 2003, har spilt en sentral rolle i å løfte Komplett opp som en av landets mønsterbedrifter hva angår logistikkløsninger og kundeservice. Legger man inn en kundeordre på nett klokken 9 kan man hente varene på egne pick-up-points i Oslo-området etter klokken 15 samme dag. Da begynner man samtidig å viske ut noe av skillet mellom nær- og fjernhandel.

I perioden 2005-2007, da netthandelen for alvor begynte å skyte fart, var Komplett blant de første bedriftene her i landet som investerte i Hatteland-gruppens høyteknologiske AutoStore-konsept for lageret i Sandefjord. Bare gjennom en radikal effektivisering av lagerfunksjonene kunne Komplett fortsette den store veksten, som ikke ble mindre etter at Komplett i 2007 også kjøpte opp konkurrentene inWarehouse.se og MPX.no. I toppåret 2007 håndterte Komplett i gjennomsnitt en kundeordre hvert 17. sekund. Ifjor ble det håndtert en ordre hvert 23. sekund, ikke mye mindre imponerende det.

AutoStore-løsningen er det allerede skrevet mye om, både i Moderne Transport og i andre fora, så vi gir kun kortversjonen i denne presentasjonen (du kan imidlertid lese mer på side 36, der vi har en lengre artikkel om Komplett og det nye amarbeidet med Jernia). Kort fortalt sørger løsningen for effektive plukkprosesser med få feilplukk og med tilnærmet optimal utnyttelse av lagerarealet. Artiklene som er for store til å få plass i en av de 33.000 kassene i systemet lagerføres i tradisjonelt høylager, dette er som regel artikler som allerede er ferdig pakket og som kan skipes direkte til kunde uten ytterligere emballasjekostnader.

Komplett i Sandefjord fungerer som sentrallager for åtte ulike netthandelsbutikker og ifjor mottok Komplett 1.371.000 ordre og skipet ut 4,4 millioner artikler fra lageret. Netthandelsbutikk nummer ni kommer innen utgangen av året, Jernia.no. Om kort tid fylles Vindeggs lager med nye 2000-3000 artikler, uten at han lar seg stresse av den grunn. Komplett leverer både IT-infrastruktur, IT-støtte og lager- og logistikkfunksjonen.

Nettbutikken skal være klar til å ta seg av julerushet, sier han med et smil, vel vitende om at desember måned er den klart mest hektiske for Komplett-konsernet.

Logistikkveteran

62-åringen har lang fartstid i bransjen, og har blant annet rukket å bekle ledende logistikkstillinger i selskap som Kapp Ahl, Adelsten, Norsk Data og NIT. En av triksene han lærte fra konfeksjonsbransjen var å se på effektiv vareflyt og se hvordan metoder kunne videreføres til Komplett, som stort sett håndterer forbrukerelektronikk og datakomponenter. En av løsningene er å ha rullebaner (med teleskopfunksjon) som går helt inn i containerne, slik at pakkene som skal sendes praktisk talt føres automatisk inn i riktig container. Dette legger til rette for en mest mulig ergonomisk og effektiv container stuffing.

Andre områder der Vindegg har hatt en viktig finger med i spillet er innen plukk og pakking. Lagermedarbeiderne plukker varene direkte til sluttemballasjen, og for de fleste produktene vakumfestes til emballasjen ved hjelp av en Savoye-pakkemaskin. Varen er trygt festet til emballasjen og man slipper for eksempel å bruke isoporkuler for å sikre varen. Når man tenker på at Komplett skipet ut 4,4 millioner artikler ifjor, sier det seg selv at dette genererer betydelig mindre avfall.

Pick-up-points

Med minimal personlig kontakt mellom kunde og selger, må man jobbe desto hardere med å skaffe seg lojale kunder. I den sammenheng er det nærmest oppsiktsvekkende å registrere at Komplett har opparbeidet seg en såpass lojal kundemasse. Komplett har scoret høyt på kundetilfredshet i diverse kåringer i både P4, på DinSide.no, i Fiansavisen og i diverse Kundebarometere de siste årene. Vindegg fremholder at det er flere faktorer som har vært avgjørende. At det plukkes tilnærmet feilfritt og effektivt på lageret er naturligvis en forutsetning. Ofte går det ikke mer enn en time fra kunden registrerer ordren på nett til pakken ligger ferdig pakket på lageret.

- Men ingen er feilfri, heller ikke vi. Da er det viktig at vi opptrer ryddig hvis noe har blitt feil. Akkurat på dette feltet tror jeg vi har et veldig godt rykte, sier han.

Nettopp det med raske leveranser har blitt et stadig viktigere satsningsområde. I den anledning har Komplett opprettet såkalte pick-up-points på strategiske og tettbefolkede steder. Til disse tilbys kundene hurtige leveranser med prisgunstige fraktavtaler.

Gode transportavtaler

Når det gjelder inngående og utgående transport satses det på miljøvennlig transport, enten via «kollektivkjøring» med lastebil eller med tog.

Med store varevolumer har Vindegg klart å forhandle seg frem til gunstige transportavtaler med Bring og Tollpost Globe når det gjelder den utgående transporten.

- Når det gjelder den inngående transporten benytter vi oss ofte av produsentenes transportører. Gigantselskaper som Samsung og Philips har naturlig nok bedre vilkår enn det vi klarer å forhandle frem, forklarer prisvinneren.