To av Tines tanksemier står og venter på å bli lastet om bord i MS Stavangerfjord i Bergen. Tine sender 10-20 semier i uka sjøveien mellom de to vestlandsbyene.
To av Tines tanksemier står og venter på å bli lastet om bord i MS Stavangerfjord i Bergen. Tine sender 10-20 semier i uka sjøveien mellom de to vestlandsbyene.

Tar med Tine på skipet

Tine sparer både miljøet og kostnader ved å sette sine tanktraller på Fjord Lines skip mellom Bergen og Stavanger.

Publisert Sist oppdatert
Kristin Meyer i Tine gleder seg over å både kutte kostnader og utslipp ved å benytte sjøtransport.
Kristin Meyer i Tine gleder seg over å både kutte kostnader og utslipp ved å benytte sjøtransport.

Ved Tines meieri i Byrkjelo lages det hvitost, og et av biproduktene fra produksjonen er mysekonsentrat. Dette har frem til nå blitt kjørt med bil til Tine Jæren i Rogaland, der konsentratet tørkes for å bli myseprotein- og mysepermeatpulver.

Nå blir det transport sjøveien mellom Bergen og Stavanger på tanktrallene fra Byrkjelo.

– Det var faktisk en av våre egne sjåfører som kom med forslaget, forteller Kristin Meyer, transportsjef industrifrakt hos Tine Logistikk.

Da forslaget kom satte Tine i gang undersøkelser for å se om transport med Fjordl Lines ferger mellom Bergen og Stavanger var mulig, og konklusjonen ble raskt at det var det.

– Vi var egentlig klare til å komme i gang mye tidligere, men på grunn av pandemien ble jo fergene til Fjord Line innstilt, sier Meyer.

Nå er imidlertid rutetrafikken mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals i gang igjen med MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord.

– Vi startet opp igjen i mai med daglige avganger på alle ruter. Innenriksruten mellom Bergen og Stavanger var borte i seks-sju måneder, og da tar det litt tid å få tilbake volum. Derfor er vi glade for at Tine vil sende sine traller med oss, sier salgssjef freight hos Fjord Line Håkon Leidland til MT.

Fleksibilitet nøkkelen

Planen er nå at 10–20 tanksemier med 30.000 liter mysekonsentrat skal sendes ukentlig sjøveien mellom Bergen og Stavanger, store deler av året. Fleksibiliteten har vært viktig for Tine i valget av sjøtransport for mysekonsentratet, fordi produksjonen til Tine varierer mye gjennom året, forteller Kristin Meyer.

– Det er store sesongvariasjoner på hvor mye melk vi får fra kyrne. Vi får mye om vinteren og lite på sensommeren og høsten. Det er mye ysting når vi har mye melk, og da blir det mer mysekonsentrat. Derfor vi ønsket vi en mer fleksibel transport. Med sjøtransport kan vi lettere tilpasse driften ut ifra sesong, og det betyr betydelige kostnadsbesparelser, sier hun.

Fjord Line går daglig Bergen-Stavanger-Hirtshals-Langesund med skipene MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord. Godsmengden fra Bergen og Stavanger er tilbake på førpandemisk nivå, mens det tar litt lenger tid å få tilbake godsvolumene fra Langesund, forteller Håkon Leidland i Fjord Line.
Fjord Line går daglig Bergen-Stavanger-Hirtshals-Langesund med skipene MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord. Godsmengden fra Bergen og Stavanger er tilbake på førpandemisk nivå, mens det tar litt lenger tid å få tilbake godsvolumene fra Langesund, forteller Håkon Leidland i Fjord Line.

– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Fjord Line undervis, understreker hun.

Som følge av samarbeidet med Fjord Line, reduserer Tine antall kjørte kilometer i året med rundt 300.000 km. Det betyr også reduksjon i CO₂-utslipp på rundt 300 tonn.

– Dette er både rimelig, vi får en miljøgevinst og også en trafikksikkerhetsgevinst, sier Meyer.

Tilbake på før-pandemi-nivå

For Fjord Lines del bidrar Tine-trallene til at godsvolumene på Fjord Lines skip mellom Bergen og Stavanger er tilbake på nivået det var før pandemien.

– For innenriksruten i oktober og november har vi ligget på i overkant av 2019-nivå. Vi er tilbake der vi var. Og når vi får en vareeier som Tine som går såpass tungt inn å dette, så viser det for andre at det både er kostnadsmessige og miljømessige fordeler, sier Håkon Leidland.

Powered by Labrador CMS