Møysommelig aerodynamisk design har gjort at nye Renault Master E-Tech får en oppgitt WLTP-rekkevidde på hele 460 kilometer med den største batteripakken.

Renault kuppet rekkevidderekorden

Nye Renault Master E-Tech setter rekord i elektrisk rekkevidde for en varebil, og slår dermed Mercedes-Benz på målstreken.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag morgen presenterte vi nyheten om at Mercedes-Benz lanserte nye eSprinter med 113 kWt batteri og 44 mil WLTP-rekkevidde. Det fikk være rekord i under et halvt døgn.

Onsdag ettermiddag slapp nemlig Renault nyheten om at deres nye Renault Master E-Tech har fått en WLTP-rekkevidde på 46 mil. Det er mulig med en batteripakke på 87 kWh, som er optimalisert med tanke på kapasitet, størrelse og tetthet. Samtidig har Master E-Tech et nytt aerodynamisk design og en ny optimalisert plattform som sørge for å redusere energibruken med hele 27 prosent sammenlignet med forrige generasjon Master, opplyser produsenten.

Hva er WLTP?

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP) er en internasjonal prosedyre for å teste personbiler og lette lastebiler.

Den fokuserer på harmoniserte tester for å jevnføre CO2-utslipp, drivstofforbruk, miljøfarlige og rekkevidde. Den har en spesielt utviklet kjøresekvens, WLTP-kjøresyklus, som belaster kjøretøyet i forskjellige temperaturer samt stimulerer forskjellige terrengforhold og trafikkforhold.

Tester gjennomføres ifølge etablerte regler som er inndelt i ulike klasser, avhengig av kjøretøyenes effekt/vekt-forhold.

Kilde: Wikipedia

Dette har man klart å oppnå fordi bilen i praksis er designet i en vindtunnel. Silhuetten til kjøretøyet og hver enkelt del ble nøye konfigurert for å begrense luftmotstand og unødig energibruk. Prototypene tilbrakte tusenvis av timer i vindtunnelen under utviklingen.

Også et nytt batterivarmestyringssystem bidrar til rekkevidden. Systemet holder temperaturen konstant, noe som øker batteriets ytelse og forlenger levetiden. Renault har også forbedret regenereringen av bremsekraft, og systemet kan høste 95 kW energi gjennom å omgjøre den kinetiske energien fra retardasjonen til elektrisk kraft.

Renault-ingeniørene har kjørt den nye Master E-Tech i tusenvis av timer i vindtunnel for å optimalisere aerodynamikken. Bilen kan for øvrig en nyttelastkapasitet på opptil 1625 kg.

To motoralternativer

Master E-Tech vil komme med to ulike motoralternativer på henholdsvis 96 og 105 kW, begge med et dreiemoment på 300 nm. Den første motoren vil være knyttet til et mindre 40 kWh-batteri, mens den kraftigere varianten vil pares med 87 kWh-batteriet.

Den minste motor- og batteripakken vil gi en rekkevidde på omkring 200 kilometer. Denne er dog fortsatt ikke WLTP-sertifisert, i motsetning til storebroren som nå er WLTP-godkjent.

Ladingen skal også gå raskt, med mulighet for 130 kW DC hurtiglading som kan gi 252 kilometer rekkevidde i løpet av en halvtime under ideelle forhold. En standard 22 kW AC-lader skal kunne løfte batteriet fra 10 til 100 prosent i løpet av fire timer.

Nye Renault Master E-Tech Electric har en nyttelastkapasitet på 1625 kg og kan trekke henger på 2,5 tonn.

Nye smarte funksjoner

Renault Master E-Tech electric kommer med flere nye funksjoner som skal gi en brukeropplevelse som ser ut og føles som en smarttelefon. Google Maps tar hensyn til brukerens preferanser og foreslår optimaliserte reiseruter i henhold til dem. En elektrisk ruteplanlegger hjelper også med å finjustere reiseruter tilpasset et elektrisk kjøretøy.

My Renault-appen gir en rekke tilleggstjenester skreddersydd for elektriske kjøretøy og holder den kjøretøyet koblet til brukerens digitale plattformer. Til slutt vil et utvalg tjenester fra Mobilize gjøre livet enklere i en elektrisk ny Renault Master varebil.

Master E-Tech har også systemer for Vehicle-to-Grid- (V2G) og Vehicle-to-Load- (V2L) ladeløsninger, slik at bilen kan gi strøm til nettverket ved gunstige tidspunkter, og gi energi til verktøy og annet elektrisk utstyr enten rett fra batteriet, eller via ladepunkter i førerhuset eller lasterommet.i

Renault Master E-Tech electric produseres i Batilly nær Metz i Frankrike, sammen med tilsvarende kjøretøy med diesel- og hydrogen-motoralternativer.

Bilen blir tilgjengelig for salg i løpet av våren.

 

 

Powered by Labrador CMS