Ford Otosan-fabrikken i Tyrkia.
Ford Otosan-fabrikken i Tyrkia.

Ford Transit Custom blir elektrisk

Det har lenge vært kjent at Ford og VW skal samarbeide om bygging og utvikling av nyttekjøretøy. Nå lanseres neste skritt.

Publisert

Det første resultatet av samarbeidet vil vi etter planen se i 2022 med Ranger/Amarok som skal bygges på Ford fabrikken i Sør-Afrika. Nå har de sluppet nyheter om 1-tonns modellene Ford Transit Custom og VWs 1-tonner (Transporter, redaksjonell anmerkning). Begge disse modellene skal bygges ved Ford Otosans anlegg i Kocaeli i Tyrkia, der flere av Fords varebiler allerede blir produsert.

Elektrisk

Både VW og Ford har på mange måter hengt litt etter når det gjelder elektrifiseringen av mellomklasse varebilene. VW skulle jo som kjent ha lansert en variant av e-Transporter konvertert av det tyske selskapet ABT, men den Norske importøren har i hvert fall inntil videre valgt å ikke introdusere denne i påvente av den nye ID.Buzz Cargo som forventes lansert i 2022.

Ford Transit Custom finnes fra før som både «mild» hybrid og ladbar hybrid, og naturligvis dieselversjon. Her fra vår test av de tre variantene i fjor sommer. Nå kommer altså en helelektrisk variant. Foto: Torbjørn Eriksen
Ford Transit Custom finnes fra før som både «mild» hybrid og ladbar hybrid, og naturligvis dieselversjon. Her fra vår test av de tre variantene i fjor sommer. Nå kommer altså en helelektrisk variant. Foto: Torbjørn Eriksen

Ford har hatt diverse samarbeidspartnere innen elektrifisering av varebilene, men skal som kjent etter planen lansere 2-tonns Transit i 2022. I første halvdel av 2023 starter også produksjonen av nye Ford Transit Custom. Da kommer også den elektriske 1-tonns modellen, denne vil bli bygd side om side med plug-in hybrid, mild hybrid og konvensjonelle motorvarianter. Meldingen vi nå har mottatt forteller ingenting om VWs nye (Transporter) også vil bli elektrifisert, få hybridvarianter, eller om VW vil satse utelukkende på ID-Buzz. Tør vi gjette på at også (Transporteren) får diverse elektriske drivlinjer som samsvarer med Ford-modellene.

Store investeringer

I desember varslet Ford Otosan at de ville investere 2 milliarder euro i sine fabrikker for å kunne øke produksjonen av kjøretøy og batteripakker.

-I dag starter vi en ny strategisk investering som vil være med på å forme bilindustriens fremtid. Vår Kocaeli-fabrikk vil bli forvandlet til Tyrkias første og eneste integrert produksjonssenter for montering av elektriske biler og batterier. Vi vurderer denne investeringen, som vil strekke seg over et tiår, som et fremtidsrettet strategisk grep. Jeg vil takke Ford Motor Company for tilliten til Tyrkia og Ford Otosan som gjorde denne investeringen mulig, sa Ali Koç, styreleder i Ford Otosan.

Skal styrke posisjonen

- Neste generasjon Transit Custom - inkludert helelektriske versjoner - vil styrke Fords posisjon som Europas varebilmerke nr. 1, sa Stuart Rowley, president i Ford Europa.

- Transit Custom er juvelen i nyttekjøretøysegmentet og et nøkkelprodukt i en bærekraftig, lønnsom utvikling av nyttekjøretøysegmentet for Ford-virksomheten i Europa som skal være forankret i en elektrifisert fremtid, fortsatte Rowley.

I februar annonserte Ford at hele rangen av nyttekjøretøy vil kunne leveres utslippsfrie, eller som plug-in hybrid, innen 2024. To tredjedeler av Fords nyttekjøretøy salg forventes å være helelektrisk eller plug-in hybrid innen 2030.

I overgangsperioden vil det ikke være mulig for alle Fords nyttekjøretøykunder å gå over fra konvensjonelle forbrenningsmotorer til helelektriske kjøretøyer i et enkelt hopp. Dette er grunnen til at utvalget av drivlineteknologier fra milde hybrider til plug-in hybrider er avgjørende og vil fortsette å være en betydelig del av neste generasjon nyttekjøretøy, avslutter Rowley.

En fortsatt vekst i Fords nyttekjøretøyvirksomhet er nøkkelen til lønnsomhet for Ford i Europa. Dette støttes av en satsing på nye produkter og tjenester, som blant annet innebefatter et omfattende nettverk av om- og påbyggere. Fords strategiske allianse med Volkswagen og samarbeidet med Ford Otosan som gir en kostnadseffektiv utvikling av kjøretøy.

I 2020 var Ford for sjette år ledende salg av nyttekjøretøy i Europa. Trenden har fortsatt i 2021, og Ford opprettholder posisjonen som Europas mestselgende nyttekjøretøyprodusent.

For å skape videre vekst i Fords nyttekjøretøyvirksomhet er det utviklet et økosystem rundt tilkoblede tjenester. Dette er utviklet sammen med kunder og designet for å forbedre kundeopplevelsen og hjelpe deres virksomheter. Tjenestene inkluderer, tilkoblet oppetid og produktivitetstjenester som FordPass Pro for flåter på opptil fem biler. Ford Fleet Ledelse, stiftet av Ford og ALD Automotive i fjor for å maksimere produktiviteten for flåtekunder som ønsker skreddersydde tjenester for å holde kjøretøyene på veien.

Dagens kunngjøring er også positivt for andre Ford-produksjonsanlegg i Europa og for Europeisk og tyrkisk leverandørindustrier. Ford Dagenham i Storbritannia vil levere dieselmotorer, og girkasser kommer fra fabrikken i Köln. Over 100 tyrkiskbaserte leverandører vil levere komponenter til de nye modellene.

Ford Otosan - hjemmet til Ford Transit Custom

Forholdet mellom Koç Holding og Ford kan spores helt tilbake til 1928. Ford Otosans Kocaeli-anlegg åpnet i 2001, og har siden 2004 vært Fords globale leder anlegg for produksjon av flere generasjoner av Ford Transit Custom-serien og Transitt 2 tonn. Ford Courier-serien er produsert på Ford Otosans Yenikoy anlegg som også ligger i Kocaeli. Totalt produseres rundt 85 prosent av Transit-familiens kjøretøy av Ford Otosan i Tyrkia.