Om ca. ett år skal denne lastebilen være klar.

Ny tysk lastebil

De første lastebilene skal leveres i andre halvdel av 2022.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den canadiske (globale) brenselcellebedriften Ballard Power Systems har inngått partnerskap med det tyske selskapet Quantron, som jobber med «elektrisk kjøretøyintegrasjon». Sammen skal de lage brenselcelle-elektriske lastebiler. Disse lastebilene skal være kompromissløse når det gjelder rekkevidde, lastekapasitet og totale eierkostnader, ifølge produsentene.

Til å begynne med, skal samarbeidet ha fokus på integrasjon av Ballards FCmove brenselcelle-moduler med Quantrons elektriske drivlinjer og kjøretøy.

De nye lastebilene som nå utvikles, skal inkludere en 7,5 tonn distribusjonslastebil, en 44-tonner og en avfallsbil.

De første lastebilene skal leveres i andre halvdel av 2022.

- Samarbeidet med Ballard gjør at vi kan tilby hydrogen-elektriske nyttekjøretøy til markedet. Det er et viktig steg for vår globale vekst, sier Andreas Haller, grunnlegger og styreleder i Quantron AG.

- Vi ser frem til å samarbeide med Quantron. Selskapenes samlede ekspertise gjør at vi kan tilby hydrogen-elektriske lastebiler. Vi kommer nå med åttende generasjon brenselcelle-teknologi, bygget på erfaringen fra over 85 millioner km veitransport med busser og lastebiler som bruker vår PEM-teknologi i dag, sier Robert Campbell, Chief Customer Officer hos Ballard Power Systems.

Powered by Labrador CMS