De nye kranene er på vei opp på Alnabru, men vil ikke være klare til bruk før i oktober.
De nye kranene er på vei opp på Alnabru, men vil ikke være klare til bruk før i oktober.

Nå monteres de nye kranene på Alnabru - men i byggeperioden er kapasiteten sterkt redusert

Nå bygges det store, klimavennlige kjemper som kan øke godstransporten på bane. Kranene kutter kostnader og er klare til innsats i oktober.

Publisert Sist oppdatert

Fakta: Nye kraner på Alnabru

  • Kranene er rundt 18 meter høye.
  • Kan løfte kontainere 12,8 meter høyt.
  • Kapasitet på 18 til 20 containere i timen.
  • Løfter opptil 45 tonn last.
  • Produsert av østeriske Künz.
  • Bygging av nye kranfundamenter og rivning av de gamle containerkranene gjennomføres av Baneservice.
  • Overleveres ferdig montert til Bane Nor 10. oktober.

Ifølge pressemeldingen fra Bane Norer to østerrikske Künz-produserte kraner under oppføring. Kranene er semiautomatiserte, kan fjernstyres og skal raskt kunne løfte kontainere fulle av varer om bord på et godstog.

Østerrikerne overtar jobben etter Alnabrus gamle giganter, som er stedt til hvile etter en trofast jobb. De nye kranene vil øke terminalens kapasitet med rundt 10 prosent, og redusere de årlige kostnadene med mellom syv og ni millioner kroner.

Men i øyeblikket og frem til de nye kranene er operative, har det ingen storkraner i drift på terminalen på Alnabru. Det reduserer naturlig nok kapasiteten - noe brukerne vil merke.

CargoNet og de øvrige godsaktørene må fortsatt vente noen måneder før alt er på stell på Alnabru - og kapasiteten vil midlertidig være redusert med rundt 35 prosent.

- Det har imidlertid vært lagt ned mye jobb fra både Bane Nor og godsoperatørene for at trafikken skal bli minst mulig berørt, forteller administrerende direktør Ingvild Storås i CargoNet til Logistikk Inside.

Tar 90 prosent av godset

Se timelapse av at de gamle kranene blir revet.

Terminalen på Alnabru tar imot om lag 90 prosent av alle containere som fraktes med tog rundt i landet, og er stor i europeisk målestokk.

Årlig skal 450.000 TEU håndteres her. Det betyr at terminalen håndterer over 1230 containere hver dag.

Mens de gamle kranene ble styrt av ansatte høyt over bakken, skal de nye fjernstyres. Det gjør det tidvis mulig for en person å operere begge samtidig. Utstyret er i tillegg semi-automatisert, som betyr at det utfører deler av jobben selv. Kranene går på strøm. Når de akselererer, brukes det strøm. Når de bremser, genereres det energi som tas vare på. Dermed kan mellom 10 og 25 prosent av strømmen gjenbrukes.

Se de nye kranene bli montert.

Et enkelt godstog har så stor kapasitet at det erstatter om lag 25 semitrailere. Å satse på varetransport på skinner betyr færre tunge kjøretøy på veiene, bedre trafikksikkerhet og mindre utslipp av klimagasser.

Det ropes på tiltak

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Bane Nors godsdirektør, Oskar Stenstrøm, fortalte på Logistikk 2022 nylig om de klimavennlige kran-kjempene som monteres på Alnabru til høsten.</span>
Bane Nors godsdirektør, Oskar Stenstrøm, fortalte på Logistikk 2022 nylig om de klimavennlige kran-kjempene som monteres på Alnabru til høsten.

Det ropes på tiltak for å styrke jernbanenettet, og hvor kapasiteten for skinne-gods sprenges. på bane vokser nå så sterkt at kapasiteten sprenges. NHO Logistikk og Transport er blant de som har etterlyst flere tiltak som styrker kapasiteten på jernbanenettet.

Stadig flere vil flytte lasten fra trailer til tog, men noen steder i landet må Bane Nor si nei. Det skyldes at kapasiteten er sprengt.

Stadig flere etterspør frakt av varer og industriprodukter på skinner.

Flere strekninger på Østlandet, Vestlandet og i Nord-Norge har hatt en enda større vekst. Aller øverst troner Østfoldbanen, med en oppgang på hele 28 prosent.

Bane Nors godsdirektør, Oskar Stenstrøm, kunne imidlertid på Logistikk 2022 nylig fortelle om de klimavennlige kran-kjempene som monteres på Alnabru til høsten.

– Vi skal gjøre vårt ytterste for å bidra til en mest mulig bærekraftig utvikling. Samtidig ser vi at kapasiteten på flere banestrekninger nærmer seg taket. Noen steder må vi rett og slett si nei til mer gods, fordi det ikke er plass, forteller Bane Nors godsdirektør.

Powered by Labrador CMS