FEM ELEKTRISKE: I løpet av 2024 vil Fords nyttekjøretøy avdeling ha fem elektriske modeller på programmet.
FEM ELEKTRISKE: I løpet av 2024 vil Fords nyttekjøretøy avdeling ha fem elektriske modeller på programmet.

Kun elektrisk fra 2035

INTENSIVERER: Ford lanserer sin første elektriske varebil før sommeren, og allerede i 23 og 24 kommer de neste batterielektriske modellene.

Publisert

Ford har markert seg sterkt innen nyttekjøretøy i Europa de siste årene hvor de har ligget på salgstoppen i syv år. Nå intensiveres arbeidet med å elektrifisere varebilparken. I 2035 vil det etter planen kun være 0-utslipps-varebiler på programmet i Europa.

FØRST: Den første elektriske varebilen fra Ford, E-Transit, lanseres i Q2.
FØRST: Den første elektriske varebilen fra Ford, E-Transit, lanseres i Q2.

Ford E-Transit som vi prøvekjørte i Tyrkia rett før årsskiftet er først ut, med lansering nå i Q2-2022. Den neste modellen ut er mellomklasse bilen Ford Transit Custom som skal lanseres med en hellelektrisk modell i 2023. Året etter følger den minste modellen Ford Transit Courier etter. Både Custom og Courier vil også komme i Tourneo utgaver.

Fruktbart samarbeid

Det vil være Ford Otosan som bygger alle de tre elektriske modellene. Ford Transit og Ford Transit Custom skal bygges i Tyrkia. Under dagens pressemøte kom det også frem at Ford Otosan overtar Craiova-fabrikken i Romania. Her vil Ford Transit Courier bli bygd sammen med blant annet personbilen Ford puma som kommer i en full-elektrisk versjon i 2024.

20 MILLIARDER: Det skal investeres nærmere 20 milliarder NOK i det nye elektrifiserings senteret til Ford i Köln.
20 MILLIARDER: Det skal investeres nærmere 20 milliarder NOK i det nye elektrifiserings senteret til Ford i Köln.

Det er også underskrevet en intensjonsavtale om å bygge en ny batterifabrikk som skal ha en kapasitet på mellom 30 og 45 Gigawatt timer. Fabrikken skal bygges i samarbeid mellom Ford, SK On Co., Ltd. (Koreansk batteriprodusent) og Koç Holding (Tyrkisk deleier i Ford Otosan) og forventes å stå ferdig innen 2025 utenfor Ankara. Fabrikken skal produsere Nikkel NMC battericeller. Cellene skal så benyttes til å lage batterimoduler for elektriske kjøretøy.

Ford har også etablert et samarbeidsselskap med SK Innovation (moderselskapet til SK On Co., Ltd.) om å bygge to mega batterifabrikker i Tennessee og Kentucky med en investeringsramme på $11,4 milliarder. Disse fabrikken vil skape rundt 11.000 nye arbeidsplasser.

Utslippsnøytral

I 2035 skal Ford være helt utslippsnøytrale i 2035. Det betyr at all produksjon, inkludert underleverandører, logistikk og bilsalg skal foregå utslippsnøytralt. Eventuelle utslipp skal kompenseres.

NYHETER: Ford sjef Stuart Rowley kunne lansere at det kommer ytterligere to elektriske varebiler fra Ford de neste to årene.
NYHETER: Ford sjef Stuart Rowley kunne lansere at det kommer ytterligere to elektriske varebiler fra Ford de neste to årene.

Allerede i 2026 skal Ford selge 600.000 batterielektriske kjøretøy i Europa. Innen 2024 skal selskapet lansere hele syv nye batterielektriske kjøretøy. Den første personbilen kommer allerede neste år og vil være en crossover (mellomting mellom personbil og SUV) som skal produseres i Köln, allerede i 2024 skal neste elektriske modell fra den samme fabrikken lanseres. I Köln investeres det hele $ 2 milliarder i et nytt elektrifiserings-senter.

Under pressekonferansen spurte vi om det vil være en fremtid for hydrogendrevne varebiler i Fords portefølje. Toppsjef i Ford Europa, Stuart Rowley svarte at selskapet for tiden satser på batterielektriske varebiler, men at man ikke ville utelukke hydrogen for de tyngste varebilene i fremtiden

Powered by Labrador CMS