Samferdselsminister Jon Georg Dale lover mer penger til rekrutteringen av tungbilsjåfører. Foto: Per Dagfinn Wolden

Lovet penger til flere sjåfører

Samferdselsminister Jon Georg Dale slapp onsdag nyheten om mer penger til utdanning av lastebilsjåfører.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Fra 2019 iverksetter regjeringen en ny finansieringsordning for å øke rekrutteringen av sjåfører til lastebilbransjen. Lånekassen vil gi lån også til voksne i et utdanningsløp til lastebilsjåfør, meddelte en stolt samferdselsminister i sitt første møte med transportbransjen på Lærlingedagen 2018 Transport og Logistikk Oslo.

På toppen

– Dette er et særdeles viktig supplement til fagopplæringen for voksne, sier daglig leder Charles Fjelldal Galaasen i Opplæringskontoret for Service og Samferdsel til Mtlogistikk.

Han viser til at videregående skoler dekker kun 10-15 prosent av behovet for yrkessjåføropplæring. – Derfor kommer samferdselsministerens utspill på toppen og som et viktig supplement, sier Galaasen.

Lærlingedagen er et samarbeid mellom Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og Opplæringskontoret for service og samferdsel.

Styrker utdanningsløpet

Den ferske samferdselsministeren understreket behovet for å styrke utdanningsløpet for sjåførutdanningen til tungbil.

– Deres valg om å bli lastebilsjåfører er avgjørende for at norsk næringsliv skal bestå. Så enkelt, og så vanskelig er det, understreket Dale til målgruppen fra Vg1, TIP, Vg2 Transport og Logistikk, samt rådgivere og lærere fra ungdomsskoler og videregående skoler.

Uenig om krav

Det er uenighet om kravene til etterutdanning av yrkessjåfører, og hvor det kreves at sjåførene skal gjennomføre obligatorisk etterutdanning hvert femte år.

Vegdirektoratet foreslår en rekke endringer i yrkessjåførforskriften.

NHO Transport derimot, mener noen av forslagene ikke bidrar til bedre kvalitet, og at de ekstra kostnadene ikke står i forhold til nytten for sjåførene, bedriftene og samfunnet.

Vegdirektoratet har foreslått endringer i utdanningen av yrkessjåfører som følge av nye EU-regler og andre erfaringer. NHO Transport er for at yrkessjåførutdanningen skal ha høy kvalitet, men har i høringsuttalelsen argumentert mot deler av endringsforslagene.

- Forslaget til utdanningskrav for instruktører skyter langt over mål. Vi mener personellet bør ha «dokumentert kunnskap», sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.

I dag benyttes ofte instruktører som har solid erfaring fra trafikksikker kjøring, samt forebygging av uhell og skader. De har dessuten ofte betydelig bransjekunnskap, som her har verdi i rollen som veileder. Lunde viser til den godt etablerte læringskulturen i bransjen og faglig utbytte, som blant annet er dokumentert i TØI-rapport 1467/2016.

Powered by Labrador CMS