Roger Øksheim (t.v.), Geir og Ørjan Wenberg promoterer Nordic Blue på sjømatmessen i Boston. (Foto: Presse)

Lakse-distribusjon til USA

Flere tusen tonn laks av merket Nordic Blu skal sendes til USA-markedet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm som denne uken lanserer laks fra Skjerstadfjorden i Nord-Norge med merkenavnet Nordic Blu.

Lanseringen skjer på egen stand under Boston Seafood Show, en av verdens største sjømatmesser.

På standen står Geir og Ørjan Wenberg sammen med kollega Roger Øksheim fra familiebedriftene Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm.

Om to til tre år er det snakk om noen tusen tonn til et marked som betaler godt. Først og fremst på grunn av miljøbevisste kunder.

Distribusjon i gang

En distribusjonsavtale er allerede på plass, og nylig ble den første leveransen med Nordic Blu laks sendt til USA.

- Det er vel litt unikt at et familieselskap fra Nord-Norge oppretter en egen merkevare i USA, så dette er vi veldig stolt over, sier Geir Wenberg i en pressemelding.

- Vi samarbeider med Clean Fish om distribusjon i Amerika. Foreløpig er det hoteller og restauranter som er de fremste kundene våre, sier Wenberg.

På Boston Seafood Show-messen er målet å gjøre merkevaren Nordic Blu kjent, og forsøke å få fotfeste i markedet. Det står imidlertid igjen en jobb før de store mengdene kan distribueres.

- Foreløpig er det snakk om helfisk og filét. På sikt er det en ambisjon å eksportere videreforedlet fisk, som for eksempel røkt laks. Den nye filetfabrikken Salten Salmon i Bodø vil spille en sentral rolle i Nordic Blus utvikling i det amerikanske markedet, forteller Wenberg.

Powered by Labrador CMS