Roger Øksheim (t.v.), Geir og Ørjan Wenberg promoterer Nordic Blue på sjømatmessen i Boston. (Foto: Presse)
Roger Øksheim (t.v.), Geir og Ørjan Wenberg promoterer Nordic Blue på sjømatmessen i Boston. (Foto: Presse)

Lakse-distribusjon til USA

Flere tusen tonn laks av merket Nordic Blu skal sendes til USA-markedet.

Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm som denne uken lanserer laks fra Skjerstadfjorden i Nord-Norge med merkenavnet Nordic Blu.

Lanseringen skjer på egen stand under Boston Seafood Show, en av verdens største sjømatmesser.

På standen står Geir og Ørjan Wenberg sammen med kollega Roger Øksheim fra familiebedriftene Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm.

Om to til tre år er det snakk om noen tusen tonn til et marked som betaler godt. Først og fremst på grunn av miljøbevisste kunder.

Distribusjon i gang

En distribusjonsavtale er allerede på plass, og nylig ble den første leveransen med Nordic Blu laks sendt til USA.

- Det er vel litt unikt at et familieselskap fra Nord-Norge oppretter en egen merkevare i USA, så dette er vi veldig stolt over, sier Geir Wenberg i en pressemelding.

- Vi samarbeider med Clean Fish om distribusjon i Amerika. Foreløpig er det hoteller og restauranter som er de fremste kundene våre, sier Wenberg.

På Boston Seafood Show-messen er målet å gjøre merkevaren Nordic Blu kjent, og forsøke å få fotfeste i markedet. Det står imidlertid igjen en jobb før de store mengdene kan distribueres.

- Foreløpig er det snakk om helfisk og filét. På sikt er det en ambisjon å eksportere videreforedlet fisk, som for eksempel røkt laks. Den nye filetfabrikken Salten Salmon i Bodø vil spille en sentral rolle i Nordic Blus utvikling i det amerikanske markedet, forteller Wenberg.

Norges klimapolitikk: En fiasko siden 2006 – konkrete virkemidler må til

Til tross for de ulike regjeringers selvskryt i stortingsdokumenter siden 2006, er lite eller ingenting oppnådd i klimapolitikken. Målet om 40 prosent klimareduksjon i ikke-kvotepliktig sektor (Granavolden-erklæringen sier 50 prosent) i 2030 er neppe innen rekkevidde, men mye kan gjennomføres hvis tiltak og virkemidler utformes og gjennomføres konkret. Det er ikke skjedd til nå. I denne artikkelen vises forløpet fra 2006, men også gjennomførbare tiltak og virkemidler for hvordan målene kan nås med veitrafikken som eksempel. Les hele saken

Nye data kan gi smartere og renere lastebiltransport

Det pågår en unik datafangst fra lastebiler i Norge. Nær 620 lastebiler gir for tiden fra seg data om GPS-posisjoner og motorytelser. Det skjer i et TØI-ledet kompetanseprosjekt for næringslivet og kan bidra til at godstransport med lastebil blir mer effektiv og mindre miljøbelastende. Les hele saken

Til toppen