I nydelig vintervær hentet Norwegian Gannet laks opp fra et oppdrettsanlegg like ved Farsund torsdag ettermiddag.
I nydelig vintervær hentet Norwegian Gannet laks opp fra et oppdrettsanlegg like ved Farsund torsdag ettermiddag. (Foto: Hav Line)

Her er Norwegian Gannet endelig i gang

For første gang har norsk laks tatt den lure snarveien rett til Danmark.

Mye har vært skrevet om det omstridte skipet Norwegian Gannet. Skipets konsept er å hente fisk fra norske oppdrettsanlegg, slakte dem om bord og frakte fisken rett til et hypermoderne mottak i Hirtshals.

Skipet ble levert i høst, men oppstart ha latt vente på seg fordi Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) tilsidesatte tillatelsen rederiet Hav Line hadde fått fra Mattilsynet. Nylig slo Bergen tingrett fast at NFD hadde tolket den såkalte kvalitetsforskriften feil, og ga i praksis Hav Line dermed tillatelse til å begynne sin virksomhet.

– Det er deilig å være i gang. Det koster penger å ligge i ro, sier Hav Lines administrerende direktør, Carl-Erik Arnesen til MT.

Torsdag ble det første ordinære oppdraget gjennomført, da Norwegian Gannet hentet opp laks fra en merd utenfor Farsund. Der var skipet ferdig torsdag ettermiddag, og allerede fredag morgen ble ferdigpakkede fiskekasser lastet om bord i lastebiler i Hirtshals for videre distribusjon.

– Nå frakter vi fisken samme vei som Terje Vigen rodde, sier Carl-Erik Arnesen i Hav Line. Her kart fra marinetraffic.com som viser Norwegian Gannets rute fra opplag i Kristiansand, via Farsund til Hirtshals. Foto: marinetraffic.com
Rundt 12 timer etter slaktingen om bord, kom laksen til mottaket i Hirtshals, og få timer senere lå den klar på paller i kasser. Her står adm.dir. i Hav Line Carl Erik Arnesen i anlegget ved en tidligere anledning. Foto: Øyvind Ludt

Og det er hele poenget med Hav Line-metoden. Fersk fisk raskt til markedet. Carl-Erik Arnesen forklarer hva som ville vært alternativet for laksen fra Farsund.

– Oppdretterne på Sørlandet ser jo til Danmark. I dag må den fisken sendes levende med brønnbåt langt opp på Vestlandet, overføres til en ventemerd, så igjen til slakteriet, før den etter hvert må kjøre over norske fjell med et østeuropeisk vogntog til Danmark.

– Nå går vi bare over Skagerrak omtrent den veien Terje Vigen rodde, smiler Arnesen.

På den første turen hadde Norwegian Gannet med seg rundt 100 tonn laks, tilsvarende fem fulle vogntog, bare en tiendedel av skipets totale kapasitet. Ved full kapasitet kan skipet med andre ord spare norske veier for 50 vogntog per tur. 

– Vi holder oss fortsatt på litt små volumer i begynnelsen, til vi ser at alt fungerer som det skal, sier Arnesen.

Arnesen mener denne første turen er et godt eksempel på hvorfor Hav Line-metoden fungerer.

– Nå er laksen allerede i lastebiler på Kontinentet, mens den på samme tid med tradisjonell rute sannsynligvis fortsatt hadde vært om bord i en brønnbåt på vei til et slakteri - i motsatt retning av markedet, sier Arnesen til MT i titiden fredag morgen.

Hav Line-metoden går ut på å slakte fisken om bord, så fort den er ute av merden, for så å frakte den rett til markedet. Foto: Hav Line
Til toppen