Niels Hemmingsen i Boozt (til høyre) i samtale med salgssjef i Element Logic Håvard Hallås.
Niels Hemmingsen i Boozt (til høyre) i samtale med salgssjef i Element Logic Håvard Hallås.

Første Black Line på verdens største AutoStore-installasjon

Tidligere i år lanserte AutoStore Black Line, en serie oppgraderte roboter med en lang rekke fordeler. Nå er de første installert, og et på verdens største AutoStore.

Det norske robotlageret AutoStore har vært en kjempesuksess det siste tiåret, og i januar lanserte en helt ny robot, Black Line. Det nye roboten hadde mange fordeler. Den kan håndtere større kasser, har høyere hastighet og raskere akselerasjon og utskiftbare batterier så den slipper ståtid ved lading.

Les også: Raskere og smartere AutoStore

Nå er det første Black Line-robotene satt i drift, ved Boozts gigantiske anlegg i Ängeholm i Sverige.

– Black Line har mange fordeler, for eksempel hastighet, pålitelighet og smarte batteriløsninger. Det handler om kostnad per transaksjon. Vi er stolte og glade for å kunne ta vårt engasjement for automatisering og utvikling til neste nivå sammen med Element Logic og AutoStore, sier Chief Operating Officer i Boozt, Niels Hemmingsen.

500.000 kasser

Boozt er et raskt voksende teknologiselskap som selger mote på nettet. I 2011 hadde Boozt og COO Niels Hemmingsen et 2000 kvadratmeter manuelt lager. I dag har de det største AutoStore-anlegget i verden og tar i bruk den nyeste teknologien.

De nye robotene har motorer på hvert hjul, noe som eliminerer behovet for en drivreim. Dette gjør at akselerasjonen er 75 prosent høyere enn på R5-roboten. Det utgjør en stor forskjell på store anlegg med lange kjøreavstander.

Boozt hadde en nettoomsetning på 2,8 milliarder svenske kroner i 2018. Lageret deres er det største AutoStore-anlegget i verden, men de utvider fortsatt. Når det nåværende lageret er fullt utnyttet, vil det huse hele 500.000 kasser og 500 AutoStore-roboter.

– Boozt har stadig presset oss til å heve standarden for det som er mulig. Begrensningene vi så for to år siden gjelder ikke lenger. Element Logic og teknologien forbedrer seg stadig, sier Chief Sales Officer i Element Logic, Håvard Hallås, som har levert løsningen til Boozt.

Boozt har hatt en oppetid på sitt anlegg på 99,7 prosent, noe som er viktig for en stor netthandelsaktør som ønsker raske leveranser. 9 av 10 Boozt-leveranser når kunden innen en dag etter bestilling.

– Ved bruk av den nye teknologien til Black Line, er potensialet stort for økt effektivitet. Med Black Lines nye batteriløsning, passer den godt blant annet til de med døgnåpen produksjon. Dette kommer virkelig til å gi resultater under sesongtopper som for eksempel Black Friday og andre høytider, sier Hallås.

Nye markeder

Med Black Line-serien ønsker AutoStore å kapre kunder i markeder som tidligere ikke har kunnet bruke AutoStore, blant annet fordi den potensielt dobler plukkhastigheten til 650 plukk i timen.

– RedLine (den originale roboten, red.anm.) vil fortsatt være hovedproduktet og tilstrekkelig for de fleste behov, men med Black Line kan vi konkurrere på helt nye arenaer med høyere gjennomløpshastighet der shuttle-systemer dominerer i dag, forklarte salgsdirektør hos AutoStore, Helge Olsen da roboten ble presentert for første gang under LogiMat i Stuttgart tidligere i år.

Lakseeventyret på Andøya i gang

ANDØYA: På Andøya tar de havet på land og starter nytt lakseeventyr. Med kort avstand til flyplass for eksport har Andfjord Salmon en unik beliggenhet i verdenssammenheng.69 grader nord, langt nord for polarsirkelen, har gründer Roy Bernt Pettersen gjort et kvantesprang og er i gang med å revolusjonere oppdrettsnæringen. Les hele saken

Til toppen