Black Line er en helt ny linje roboter fra AutoStore.
Black Line er en helt ny linje roboter fra AutoStore.

Raskere og smartere AutoStore

AutoStore har lansert Black Line, en ny robot som gjør systemet raskere.

De nye robotene B1, vil kunne kjøre sammen med de "gamle" robotene R5 på samme grid.

AutoStore har vært et unikt norsk lagerprodukt siden den første installasjonen ble levert i 2005. Nå skjer den største oppgraderingen av systemet siden oppstarten, når produsenten har lansert Black Line.

De nye robotene er mindre, og løfter kassen opp i selve robotkroppen. Dermed kan man ha flere roboter i drift samtidig.

– Dette er en helt ny linje vi har laget for å nå et marked med høyere «throughput». Systemet vil ha rundt 20 prosent høyere effektivitet, sier markedssjef Magne Hatteland til MT.

Han understreker at de godt kjente røde robotene, R5, fortsatt er et svært levedyktig produkt.

– Red Line, som vi har holdt på med til nå, forblir flaggskipet, sier Hatteland.

Med batteribytte vil tiden roboten bruker på lading, være nede i noen få sekunder.

Black Line-roboten, B1, er en smalere og lettere maskin, med høyere hastighet og akselerasjon enn forgjengeren. Den er også utstyrt med utskiftbare litium-ion-batterier, slik at ståtid på grunn av lading ikke lenger er en faktor.

Ny og større kasse

Det er også lansert en ny port, med en buffermodul, som øker den potensielle effektiviteten fra 450 til 650 kasser i timen.

Det smalere designet gjør også at flere roboter kan operere på et grid på samme tid, noe som igjen øker effektiviteten. Roboten er også noe høyere, og frakter kassene inni robotkroppen. Den kan også løfte høyere kasser enn før, og Hatteland har derfor også lansert en ny kasse som er 425 mm høy.

– Den nye kassen er også en fordel, som vil gjøre det enklere for mange. Blant annet innen sko og elektronikk, der det blir mulig å lagre esker på høykant i kassen for økt effektivitet, sier Magne Hatteland.

Raskere

De nye robotene har motorer på hvert hjul, noe som eliminerer behovet for en drivreim. Dette gjør at akselerasjonen er 75 prosent høyere enn på B5-roboten. Det utgjør en stor forskjell på store anlegg med lange kjøreavstander.

Sammen med den nye roboten er det lansert en ny og mer fleksibel arbeidsstasjon med høyere kapasitet, RelayPort. Denne består av en plukkmodul og en buffermodul. Hver plukkstasjon kan ha alt fra tre til seks buffermoduler. Buffermodulene gjør at robotene frigjøres raskere ved levering til plukkstasjonene, og det vil alltid være en kasse tilgjengelig for robotene å ta med seg i retur når en kasse er levert. Med seks buffermoduler vil en port kunne håndtere opp til 650 kasser i timen med B1-roboten, mot 450 kasser i timen med det tidligere systemet.

Selve nettet blir også oppgradert i fremtidige leveranser, med doble spor i begge retninger.

Det nye oppgraderingen er i sin helhet utviklet i Nedre Vats i Rogaland, forteller Hatteland. Black Line vil selges av alle forhandlere av AutoStore i tiden som kommer.

– Forhandlerne er blitt trent opp på det nye systemet de siste månedene, og skal nå kunne de meste for å informere sine kunder, sier Hatteland.

Det nye systemet vil bli utstilt under LogiMAT i Stuttgart i februar.

Til toppen