Per H. Netland, flåtesalgssjef kommersielle kjøretøy i Bertel O. Steen oppfordrer varebilbrukere til å velge elektrisk. 
- Fuso eCanter er absolutt å foretrekke, understreket Netland da vi møtte han på Zerokonferansen torsdag. Foto: Per Dagfinn Wolden
Per H. Netland, flåtesalgssjef kommersielle kjøretøy i Bertel O. Steen oppfordrer varebilbrukere til å velge elektrisk. - Fuso eCanter er absolutt å foretrekke, understreket Netland da vi møtte han på Zerokonferansen torsdag. Foto: Per Dagfinn Wolden

Viste el-lastebil

Bertel O. Steen viste frem den elektriske lastebilen Fuso eCanter på Zerokonferansen 7. og 8. november.

Det understrekes at dette er en attraktiv bil for både håndverkere og transportører.

Bertel O. Steen (BOS) er sponsor av konferansen og ønsket derfor å fremstå som en forhandler av utslippsfri nyttetransport.

Utslippsfri nærdistribusjon

– Vi er meget fornøyde med at vi kan vise den elektriske lastebilen Fuso eCanter på Zerokonferansen. Den vil kunne bidra til at byer med strenge utslippskrav får en enklere og utslippsfri nærdistribusjon av varer. eCanter kan gjennom en påbyggsvennlig fleksibilitet dekke mange ulike transportbehov, sier Per Ragnar Johansen, konserndirektør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen.

Planen er å starte serieproduksjon av lastebilen Fuso eCanter i 2021. Rekkevidden er på 100 kilometer i henhold til den nye realistiske WLTP-målemetoden, og den har en toppfart på 80 km/t.

eCanter chassis har en nyttelast på opptil 4600 kg, avhengig av antall batteripakker. Ved hurtiglading nås 80 prosent batterikapasitet på én time.

Mercedes-Benz eVito er allerede i salg, mens eSprinter har en planlagt salgsstart i annet halvår 2019.

Vito og Sprinter er ledende varebilmodeller i sine respektive segmenter, og blir nå tilgjengelige med elektrisk drivlinje.

Etterlengtet el-utgave

Daimlers populære varebil Mercedes-Benz Vito, er nå lansert med elektrisk drivlinje. eVito har en rekkevidde på 150 kilometer med last i henhold til den nye WLTP-normen. Ved optimale forhold, kombinert med maksimal regenerering, kan rekkevidden økes til 180 kilometer. Nyttelasten er ca. 1000 kg og varerommets volum er på 6,6 m3.

eSprinter vil dekke et bredt spekter av transportbehov. Lastekapasitet er på rundt 1000 kg, avhengig av batteripakkene, og modellen har et vareromvolum på opptil 10,5 m3. Rekkevidden er på 150 kilometer etter WLTP målestandard. eSprinter kan hurtiglades til 80 prosent på 45 minutter.

Bertel O. Steen har et mål om at salget av tyngre varebiler skal være 100 prosent elektrisk innen 2030. Så langt ligger elvarebil-salget langt bak elbilsalget, med to prosent mot 21 prosent på elbil.

Til toppen