LEDER SATSINGEN: Gustav Jebsen er daglig leder, grunnlegger og deleier i det raskt voksende 3PL-selskapet 360 Logistics.
LEDER SATSINGEN: Gustav Jebsen er daglig leder, grunnlegger og deleier i det raskt voksende 3PL-selskapet 360 Logistics.

360 Logistics er klar for videre vekst

DRØBAK: I et flunkende nytt logistikkbygg i Drøbak har 3PL-selskapet 360 Logistics store videre vekstmuligheter. For daglig leder Gustav Jebsen er ikke vekst noe poeng i seg selv, om den ikke er lønnsom.

Publisert

For bare tre år siden intervjuet jeg Gustav Jebsen i et 2000 m² stort og litt upraktisk lager på Økern i Oslo. Året før hadde selskapet hans 360 Logistics omsatt for 19,5 millioner kroner, noe som var respektabelt for et bare tre år gammelt 3PL-selskap.

OLD: Bygget 360 Logistics nå deler med Scanfreight er et av de første i Fabritius' prosjekt Oslo Logistikkpark Drøbak. Praktisk for øvrig med lastebilrampe som leder rett inn i lageret.
OLD: Bygget 360 Logistics nå deler med Scanfreight er et av de første i Fabritius' prosjekt Oslo Logistikkpark Drøbak. Praktisk for øvrig med lastebilrampe som leder rett inn i lageret.

Men det var omtrent i dette øyeblikket det virkelig skjøt fart. Påsken 2021 flyttet 360 Logistics inn i et større lokale i Haraldrudveien noen hundre meter fra det gamle lageret. Bygget var det gamle PostNord/Strålfors-bygget. Det var fortsatt upraktisk, men med 5000 m² boltreplass og samlokalisering med Porterbuddy var mulighetene for vekst til stede. I 2021 vokste businessen til 51,4 millioner kroner, og det tok ikke lang tid før også det nye anlegget ble for lite.

BYGGER UT: Autostore-anlegget var delvis satt i drift, men under utvidelse da vi var på besøk i midten av januar.
BYGGER UT: Autostore-anlegget var delvis satt i drift, men under utvidelse da vi var på besøk i midten av januar.

Like før jul i fjor overtok 360 Logistics derfor sitt flunkende nye logistikkbygg på over 10.000 m² i Oslo Logistikkpark Drøbak. Her er et AutoStore-anlegg med 50.000 kasser i ferd med å reise seg. 35.000 av kassene er helt nye, mens resten flyttes fra det forrige lageret.

Økonomisk bærekraft

Det ligger med andre ord godt til rette for videre vekst, og det er om nødvendig mulig å utvide Autostore-anlegget til 150.000 kasser. Men vekst er ikke det viktigste for 360 Logistics forteller Jebsen.

ROMSLIG: Den ene halvdelen av lageret er fylt opp med pallereoler fra Jungheinrich. Her kan varer mellomlagres før påfylling i Autostoren, samt at det gir muligheter i nye 3PL-segmenter for 360 Logistics.
ROMSLIG: Den ene halvdelen av lageret er fylt opp med pallereoler fra Jungheinrich. Her kan varer mellomlagres før påfylling i Autostoren, samt at det gir muligheter i nye 3PL-segmenter for 360 Logistics.

– Vi har vært veldig opptatte av å tjene penger hele veien. Det handler selvfølgelig om økonomisk handlefrihet og å kunne gjøre de investeringene man ønsker og ta de strategiske valgene man ønsker uten begrensninger. Men det handler også om å vise at det er bærekraft i forretningsmodellen. I netthandel og på 3PL-siden er det mye røde tall – hvor bærekraftig er de forretningsmodellene da, spør Jebsen.

Han er ikke tilhenger av å vokse for å vokse, for så å satse på at inntjeningen kommer når volumet er på plass.

LYS PÅ LAGERET: 360 Logistics har fått utbygger Fabritius til å installere store vindusflater ved plukkposisjonene ved Autostore-anlegget - sånn for trivselens skyld. Her kommer for øvrig etterhvert en conveyor som tar pakker fra plukkerne til distribusjon.
LYS PÅ LAGERET: 360 Logistics har fått utbygger Fabritius til å installere store vindusflater ved plukkposisjonene ved Autostore-anlegget - sånn for trivselens skyld. Her kommer for øvrig etterhvert en conveyor som tar pakker fra plukkerne til distribusjon.

– Jeg synes det er litt latskap, jeg da. For å få til den sinnssyke veksten, mens du blåser i at du blør penger, trenger du et annet sett med mennesker som har det «mindsettet». Du trenger ikke en klassisk bedriftsøkonom – de blir grå i håret av sånt. Når du skal snu skuta og plutselig tjene penger på volumet du har opparbeidet deg, men så er det volumet ulønnsomt – så må du nesten redusere volumet. Og du vil trenge en helt annen type mennesker. Personlig tror jeg ikke på det, sier Jebsen engasjert.

Rigget for flere ulike kunder

Med den tankegangen har 360 Logistics gått i pluss på driften samtlige år bortsett fra oppstartsåret. Nå er større investeringer i kapasitet i og videre sunn vekst tatt. Med et AutoStore-anlegg på 50.000 kasser og et gulv på totalt 10.000 kvadratmeter er det mulig å ta inn flere, større og en annen type kunder. Blant annet fordi 360 her får større kapasitet til å lagre paller, som effektivt hentes med en halvautomatisk truck fra Jungheinrich.

FINNER VEIEN SELV: Pallene skal plukkes med en halvautomatisk smalgangstruck fra Jungheinrich, som automatisk kjører til rett posisjon.
FINNER VEIEN SELV: Pallene skal plukkes med en halvautomatisk smalgangstruck fra Jungheinrich, som automatisk kjører til rett posisjon.

– Et av problemene vi hadde i Haraldrudveien var at vi hadde ikke nok kapasitet til å kunne delta i alle tilbudsprosesser som vi ønsket. Det er ganske mange merkevarer i Norge, og grossister som har en form for hybridsalg, hvor de selger både fra egen nettbutikk, til egne butikker, andres butikker og andre nettbutikker. Det krever også en helt annen effektivitet i plukk fra pall. Det er derfor vi nå har investert både i denne EKX-trucken, som henter ut paller, og plukktrucker som kan brukes til å kan plukke fra flere nivåer. Da får vi muligheten til å jobbe med helt andre typer caser enn det vi har kunnet til nå. Det er veldig viktig for oss, sier Jebsen.

DEN GANG DA: Gustav Jebsen med medgrunnlegger Bjørn Staavi i det gamle lageret på Økern i januar 2021.
DEN GANG DA: Gustav Jebsen med medgrunnlegger Bjørn Staavi i det gamle lageret på Økern i januar 2021.

Egen automasjon for én kunde

Blant annet skal 360 Logistics bygge et eget custom automasjonsanlegg for én kunde som skal inn nå i løpet av vinteren – uten at Jebsen kan røpe hvem det er foreløpig – annet enn at det er snakk om flere millioner varelinjer årlig. Her leverer svenske eMotions både conveyor og sorteringsanlegg.

Det å flytte fra tjukkeste Økern til «litt utpå landet» i Frogn kommune, gjør det selvsagt lettere å få god plass. Samtidig trengs det nå en lastebil for å få overlevert de netthandelspakkene med mest hastverk til Instabox/Porterbuddy. Forskjellen i tid blir likevel ikke stor.

– Det er klart noe endrer seg når du flytter en halvtime ut av Oslo. Før kunne vi levere pakker til Porterbuddy frem til klokken 16 for distribusjon samme kveld. Den cutoff-tiden blir nå kanskje flyttet frem en time, sier Jebsen.

Intern effektivisering gjør imidlertid at endringen blir minimal.

– Vi kutter vi fra ordren er plukket til den ligger klar til transportør. Vi bygger en conveyor fra Autostoren til sorteringsanlegget. Vi kommer fortsatt til å ha Norges skarpeste cutoff opp mot Porterbuddy, lover Jebsen.

Han forteller at det er de færreste netthandelsordrene som blir gjort helt opp mot siste frist. De to toppene gjennom døgnet er ved lunsjtider, og på kvelden. Lunsjbestillingene vil uansett kunne leveres samme kveld, mens kveldsbestillingene lett levers neste dag.

Per i dag har 360 Logistics rundt 35 kunder, og alle ligger med varer inne i samme AutoStore-anlegg. På den måten får kundene stordriftsfordeler uten å egentlig være store nok.

– Mange av kundene er ikke store nok til å kunne få avtaler med Instabox/Porterbuddy eller Helthjem. De har minimumsgrenser som de fleste nettbutikker i Norge faktisk går under. Men når vi tar ansvaret og konsoliderer får de små nettbutikkene tilgang til de samme fraktmulighetene som gigantene har, sier Jebsen.

 

Powered by Labrador CMS