Markedsveksten for netthandel har vært negativ i første kvartal, men Posten økte likevel pakkevolumet med 0,4 prosent, opplyser konsernsjef i Posten Tone Wille.
Markedsveksten for netthandel har vært negativ i første kvartal, men Posten økte likevel pakkevolumet med 0,4 prosent, opplyser konsernsjef i Posten Tone Wille.

Nedgang for Posten i tøft marked

- Vi leverer et godt resultat gitt et fallende netthandelsmarked hvor Posten oppnår en svak vekst i det nordiske pakkevolumet, sier konsernsjef Tone Wille i Posten.

Publisert Sist oppdatert

Tall fra Postens resultat

Hovedtrekk 1. kvartal 2022 (1. kvartal 2021)

Driftsinntekter: MNOK 5 637 (5 999)

Justert driftsresultat: MNOK 144 (427)

Driftsresultat (EBIT): MNOK 106 (426)

Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter: 14 (181)

I årets første kvartal leverer Posten-konsernet en omsetning på 5637 mill. kroner, en reduksjon på 6,0 prosent sammenlignet med et historisk godt 1. kvartal 2021. Justert driftsresultat ble 144 mill. kroner, en nedgang på 283 mill. kroner sammenlignet med fjorårets rekordkvartal.

- Vi leverer et godt resultat gitt et fallende netthandelsmarked hvor Posten oppnår en svak vekst i det nordiske pakkevolumet. Første kvartal i fjor var et historisk godt kvartal etter at covid-19 ga rekordhøye pakkevolum fra netthandelen. Usikkerhet preger kvartalet og markedsutsiktene fremover. Nå ser vi en svakere markedsutvikling, samt høyere transport- og energikostnader grunnet geopolitiske forhold. Det preger resultatet for årets første kvartal, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten.

Frigoscandia-salg ga nedgang

Logistikk 2022

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Lars Erik Matsson Fagernæs, CEO Aviant

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Steffen Larvoll, Nova Retail

Runar Wiksnes, Økonom, Virke

Loek Vredenberg, CTO IBM

Se fullstendig program og kjøp konferansebilett på: logistikk2022.no

Logistikksegmentet fikk i årets første kvartal redusert omsetningen med 243 mill. kroner (5,2 prosent) sammenlignet med første kvartal 2021. Frigoscandia Sverige, som ble solgt på slutten av fjoråret, hadde en omsetning på 567 mill. kroner i 1. kvartal 2021.

Logistikksegmentet hadde en organisk vekst på 8,3 prosent i første kvartal. Markedsveksten for netthandel har vært negativ i første kvartal, men Posten økte likevel pakkevolumet med 0,4 prosent, sammenlignet med fjorårets rekordkvartal.

Ventet post-fall

Postsegmentet har i årets første kvartal hatt et forventet volumfall i adressert post. Omsetningen ble redusert med 101 mill. kroner (6,9 prosent) i årets første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Dette skyldtes hovedsakelig fortsatt volumfall i adressert post, hvor volumet ble redusert med 11 prosent i første kvartal. Volumet for uadressert post økte med 21 prosent mot samme periode i 2021. Norgespakken hadde en positiv volumvekst i årets første kvartal på 29 prosent mot fjorårets første kvartal.

Powered by Labrador CMS