GLEDESPREDERE: En av ferdigpakkene fra Kolonial.no ble kalt «Gledespakke». Hensikten var å skape ferdigpakket glede som man for eksempel kunne kjøpe til seg selv og familien eller gi bort til andre man ønsket å glede. Her leveres Gledespakke til en helseinstitusjon midt covid-krisen.
GLEDESPREDERE: En av ferdigpakkene fra Kolonial.no ble kalt «Gledespakke». Hensikten var å skape ferdigpakket glede som man for eksempel kunne kjøpe til seg selv og familien eller gi bort til andre man ønsket å glede. Her leveres Gledespakke til en helseinstitusjon midt covid-krisen.

Laget nytt konsept på 48 timer

KASTET SEG RUNDT: Da covid-19 smalt i mars, ble kapasiteten til Kolonial.no raskt sprengt. Men på bare to døgn var et nytt lager og et helt nytt tilbud på plass.

Publisert

Ingen var forberedt på det som skjedde da landet stengte ned i midten av mars. Det påvirket alt og alle i hele landet, og ikke minst påvirket det Norges største online matbutikk Kolonial.no.

– Mange begynte å hamstre varer, og i frykt for smitte ville folk bestille på nett fremfor å gå i matbutikken. Vi nådde svært raskt makskapasiteten vi hadde, forteller lager sjef i Kolonial, Andreas Hoberg.

Eksplosjon i etterspørselen

Det var umulig å øke kapasiteten på det 17.500 m² lageret på Lørenskog raskt nok. To dager etter at myndighetene i Norge stengte skoler og innførte lockdown, var den beste leveringstiden Kolonial kunne tilby kundene kommet opp i sju dager.

Det var da ideen kom.

TRENGER FOLK: Lagersjef Andreas Hoberg forteller at Kolonial.no har opplevd voldsom vekst i 2020, og har stort behov for arbeidskraft.
TRENGER FOLK: Lagersjef Andreas Hoberg forteller at Kolonial.no har opplevd voldsom vekst i 2020, og har stort behov for arbeidskraft.

– Vi jobbet på spreng med å øke kapasiteten, men noen tenkte på det var noe annet vi kunne gjøre som ikke belastet den eksisterende verdikjeden. Det endte opp med et produkt vi kalte Ferdigpakket, forteller Hoberg.

På den digitale konferansen Transport & Logistikk 19. og 20. oktober snakker Hoberg snakker om «Kapasitetsøkning på rekordtid da koronapandemien brøt ut.» Kjøp tilgang og se foredraget her.

Ferdigpakket var rett og slett et tilbud med bokser med ferdig definert innhold, nesten som matkasser. For at det ikke skulle gå utover kapasiteten i vår eksisterende operasjon, ble det satte opp et nytt lager, en ny butikk og en helt ny verdikjede med flere nyansatte. Og alt ble gjort på 48 timer.

– Vi startet en ny operasjon med nye sjåfører og nye medarbeidere. Når vi kunne begrense utvalget og valgfriheten kunne vi gjøre det raskt og fortsatt dekke et skrikende kundebehov, sier Hoberg.

Og det fungerte utmerket. Pakkene kunne leveres allerede dagen etter, altså nesten en uke raskere enn standardutvalget. «Ferdigpakket» var et tilbud Kolonial.no hadde en tidsbegrenset periode fra 16. mars til 22. april – da man igjen var kommet à jour med kapasiteten i den vanlige verdikjeden.

– Det var et tilbud vi raskt satte opp, men da vi kom ovenpå med kapasiteten igjen, var det tross alt valgfriheten kunden vil ha. På et passende tidspunkt nedskalerte vi og la det ned, sier Hoberg.

Kreative «doers»

Å «hive seg rundt» og være kreative er noe som ligger i blodet hos Kolonial.no.

– Vi har en kultur som er preget av endringsvillighet og evne til å snu oss raskt. Det var innarbeidet, og vi hadde systemer samt en måte å jobbe og kommunisere på som tilrettelegger for å lykkes i en sånn prosess, sier Hoberg.

Blant annet har Kolonial en åpen plattform der informasjon deles internt.

– Vi satte ned et team som ivaretok arbeidsstrømmene i den situasjonen vi var i, med korte daglige statusmøter, der ansvar ble skjøvet nedover i organisasjonen til de som faktisk er eksperter på hvert enkelt område. Det i kombinasjon med en åpen kommunikasjon gjorde at vi fikk en rask forståelse i hele selskapet for hva vi står overfor og hvilke mål vi har og hvordan vi jobber, forklarer Hoberg.

– Dermed kunne vi raskt komme i gang med tiltak. Det dukket opp ideer i organisasjonen som raskt ble løftet opp, som for eksempel «Ferdigpakket», legger han til.

Samtidig med at nye konsepter ble utviklet, jobbet Kolonial.no med å løfte kapasiteten. Mens mange ble permittert, kunne Kolonial.no hente arbeidskraft og i løpet av litt over tre uker var 200 nye personer opplært på lageret, i tillegg til at det ble ansatt mange nye sjåfører.

– Positiv kundeopplevelse

I dagens situasjon når vi fortsatt har en pandemi, men ting har normalisert seg, ser Kolonial.no at volumene har falt fra et toppnivå i vår, men at det har stabilisert seg på et høyere vekstnivå enn før covid-19.

Mange handlet matvarer på nett for første gang i vår. Enten fordi man ville unngå smitte ved å gå i butikken, eller fordi man var i karantene eller isolasjon og måtte holde seg hjemme.

– Mange nye kunder fikk en positiv opplevelse i vår, og har fortsatt å brukes oss. Vi merker at det er en ny normal med enda høyere vekst enn vi hadde fra før, og at stadig flere får øynene opp for å kjøpe mat på nettet, konkluderer Hoberg.