PostNords gullgutt

Målet om et årlig salg på én milliard kroner nådde han i desember i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Gustaf Rabo (51) har aldri søkt en jobb. Han har tilbrakt hele sin yrkesaktive karriere i Tollpost Globe-systemet som i dag er blitt til PostNord AS. Han er gull verdt for det nordiske logistikkselskapet som i fjor hadde en omsetning på nærmere 4 milliarder kroner.

Rabo har vært opptatt av salgseffektivitet siden han begynte i Tollposts Drammen-avdeling som 20-åring i 1984.

Må ha hårete mål

– En må sette seg hårete mål, men samtidig må en ha troen på å lykkes. Det gjelder å ta utfordringene fremfor å sette seg sperrer.

Direktøren for salg og kundeservice er med i PostNords ledergruppe og har inntektsansvaret for selskapets virksomhet i Norge. Det omfatter effektivisering, faglige salgsvurderinger, utvikling av konsepter og kundeservicefunksjoner. Men viktigst for Rabo er å sette mennesket i sentrum.

Gikk gradene

Gustaf Rabo har gjennom 30 år i Tollpost-systemet hatt en rekke stillinger innen drift og salg. Etter en tid som transportkonsulent i Buskerud-regionen ble han salgssjef for Østlands-regionen i 1995. I 2002 ble han tilbudt stillingen som regionsjef for Tollpost Region Oslo, for så året etter å bli ansatt som salgsdirektør i Tollpost Globe sentralt med ansvar for hele Norge.

Rabo har følgende svar på hvorfor han har viet sin yrkeskarriere til en og samme bedrift.

- Godt lederskap og dyktige medarbeidere. Tollpost-systemet har vært en fantastisk arbeidsgiver som har gitt meg utfordringer hele tiden. Mulighetene har kommet på løpende bånd, og det har bare vært å gripe dem, sier Rabo.

Det store slaget

– Det store slaget, sier han, - står om det nordiske privatpersonmarkedet. Våpenet er vårt nordiske nettverk. I tillegg er vi en stab med både endringsvilje og tilpasningsdyktighet. Vi er rett og slett en stabil arbeidskraft som brenner for produktet. Med stor entusiasme mot store mål kommer resultatene, poengterer Rabo.

PostNord er i samme fase som Bring i utviklingen av terminalnettverket.

– Også vi samler oss på færre logistikk-knutepunkter, for derved å få en mer rasjonell drift. Samproduksjon øker kostnadseffektiviteten. Det handler dessuten om å selge de rette varestrømmene, og til rett tid. Det gir en organisk lønnsom vekst. Det handler om å ta en posisjon i «Business Consumer Market», for så å bygge bit for bit derfra, sier Rabo.

Les mer og Gustaf Rabo i siste utgave av Moderne Transport.