Spisskompetanse på 3PL

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- 3PL er nøkkelen til vekst og utvikling for Stokke, understreker Supply Chain Director Nils Laugesen i Stokke.

Stokke har valgt å outsource all produksjon og satser på mellomlager og 3PL.

- Strategisk verdikjedestyring på verdensmarkedet krever en Supply Chain i stadig endring. Det innebærer fordeler, ulemper og til tider problemer med 3PL, sier Laugesen som var innleder på SCM 2013.

Fortrinn

Ifølge Laugesen må bruken av 3PL tilføre strategisk og operativ verdi for å beholde og få flere konkurransefortrinn.

– Tredjepartslogistikken (3PL) må også gi nye og innovative måter for bedre effektivitet, samt å være viktig bidragsyter til fortsatt vekst. En av de største utfordringen er språkbarrierer, understreker Laugesen.

Nådde milliarden

I fjor opplevde produsenten av Norges mest kopierte varemerke for første gang milliardomsetning. Over 95% av Stokkes produkter selges utenfor Norge til nærmere 60 land og er i stadig vekst.

- Selv om vi har en del virksomhet i Sør-Amerika er vårt salgsfokus på Europa. Det byr på store utfordringer, sier Laugesen.Sunnmørsbedriften Stokke i Ålesund valgte å selge ut all møbelproduksjon i 2006 for å satse på et komplett utvalg av barneprodukter, som tripp trapp-stolen, barnesenger, badekar og barnevogner.

Powered by Labrador CMS